fiffigafrun
Berättade här för någon vecka sen om min "katastrof" med perennsådderna som fastnade i fiberduken som sen fastnade i snö/isblock som bringade totalkaos bland 48 krukor (som förstås jag inte märkt upp alla av då heller).

Trodde fröerna blev kvar i snön ute men men skam den som ger sig. Det händer något!!! Gror lite här o där såg jag nu på em efter jobbet. Vad exakt som gror är jag ju p g a ovanstående inte helt säker på men jag får väl fråga här då senare...

/Karin tongue.gif
nilla
Grattis! Det blir extra spännande då, att få se vad som sticker upp. smile.gif

Att det börjar gro redan! Mina utomhussådder har inte rört på sej alls... man får hålla tummarna.

Gunilla
kerstin z5-6
Du får ta bilder o lägga in får vi se om vi kan gissa ! smile.gif
fiffigafrun
Nilla, det gror INOMHUS hos mig, inte ute alltså... Därute är det 1 m snö nästan, suck.

Kerstin, jag lär säkert behöva din hjälp m identifiering längre fram. Just nu är det pytteyttesmå bara. Några är jag ganska säker på, t ex riddarsporre, vit bolltistel.

/Karin
kerstin z5-6
En meter -här känns det som vi fått tre ..sad.gif
AgnesC
Hänger på med en fråga om perennsådd. Är definitivt inget kunnig på det, utan chansar lite efter eget huvud och ibland tycks det fungera konstigt nog! Sådde riddarsporre i början på augusti i somras, plantorna står kvar i krukor nedbökade bland eklöv, täckta med granris. Var o hälsade på dem härom dagen, nu har de börjat titta upp. Då det fanns frö kvar i påsen sådde jag inomhus i början på mars, det har grott bra o är dax att skola om till helgen. Varför skall man ställa dem utomhus, spara plats? Eller var det ren tur att de grodde hos mig? Likaså akleja, har sått två sorter, Nora Barlow o en long spurred någonting, en del står ute, resten fick stå kvar inne. De är oxå redo för omskolning nu. Vad skall jag tro? Behövs kylan eller inte? Tacksam om ni vill upplysa en förvirrad odlare!!
kerstin z5-6
Akleja behöver ibland kyla för att gro -riddarsporre brukar inte behöva det-Det är ingen generell regel att alla perenner är kallgroende -eller i behov av en köldperiod.
Däremot klarar de flesta perenner att sås ute -de varmgroende gror inte förrän det blir rätt temp -de i behov av kyla för att gro,
gror också på våren .
Vissa frö har groningshämmande ämnen i sig -det är dessa man bryter med kylperioden .
Bor man långt norrut som jag och Fiffiga frun kan man alltså sätta ut fröna -för att sen ta in dem i mars för att få en tidigare groning och större plantor innan sommaren är över smile.gif
Lycka till med omskolning och plantor laugh.gif
AgnesC
Tack, nu känner jag mig lite mindre förvirrad! Har någon sorts plan på att så perenner i sommar, kanske slutet av juli, just då brukar det åtminstone hos mig vara en liten lucka i odlandet. Just nu är det ju lite så att man drunknar i sådder i olika stadier. Ur den synpunkten verkar det vara väldigt smart att sätta ut i kylan, då borde man nästan kunna "glömma bort" dem tills värmen sätter fart på dem?
AgnesC
För övrigt vill jag passa på och tacka Kerstin för goda råd tidigare i vinter gällande sådder. Var lite orolig om jag vågade flytta mina nyuppkomna sådder från 20 grader till 10-12 grader men under lysrör. Det har gått fint med både perenner och ettåringar, det blir ju lite varmare under lysrören, samt att temperaturen stiger de dagar solen lyser. Tycker nu vid omskolning att plantorna är kraftigare o framför allt har bättre utvecklade rotsystem än tidigare år då jag haft dem varmare o med sämre belysning.
Då har jag ju sått senare dessutom. Nu har jag fått blodad tand inför kommande år (det gäller att ha planer inför framtiden!!), eftersom jag nu kan utnyttja ett uthus som är isolerat och måste hållas frostfritt pga vattenledning, men bara har ett pyttelitet fönster. Nu har jag till all lycka fått ett tiotal 1.50 långa lysrörsarmaturer till skänks, nya mäjligheter har öppnat sig!! Och tack vare alla erfarna odlare som generöst delar med sig av sina kunskaper, både gällande odling o belysning o diverse annat, har man som nybörjare alla chanser att lyckas över förväntan!
kerstin z5-6
KUL -att du fått lysrör smile.gif

De flesta av de perennasådder du sår i juli kommer att gro innan hösten .
De går att förvara i kallbänk
Alt -samla frö i juli -augusti och så först i januari inne -sätt ut sådderna direkt efter 24 tim och invänta vårgrodd smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon