Full version: Pilgrimsmusslor
malcolm
För en tid sedan impulsköpte jag frysta pilgrimsmusslor, varföpr vet jag inte och har inget recept på lämplig rätt. Finns det kanske någon annan som har? De var ganska dyra så det är inga mängder jag har.
Garden bliss
Det här gjorde jag till en cykelfest en gång. Jättegott!

http://www.recept.nu/christian_hellberg/fo...och_citrusskum/

Mina musslor var väldigt små och jag trädde upp dem på vanliga träspett, fyllde typ spetten.
malcolm
Det här är inte flera musslor utan som en större köttig bit.
kerstinbern
CITAT (malcolm @ 29-06-2012, 13:11) *
Det här är inte flera musslor utan som en större köttig bit.

Då är det inte heller pilgrimsmusslor du har!
malcolm
Står så på paketet i alla fall, köpt hos Willys.
merlin68
Pilgrimsmusslorna kan ju har fryst ihop till en "kaka". I så fall faller de ju isär när de tinas smile.gif
malcolm
Skall kolla lite noggrannare sedan, återkommer.
ninnisky
CITAT (merlin68 @ 29-06-2012, 16:48) *
Pilgrimsmusslorna kan ju har fryst ihop till en "kaka". I så fall faller de ju isär när de tinas smile.gif

Japp, så är det med säkerhet! Det bästa är att grilla dom (ev steka i panna) och det är väldigt gott med lite skirat smör till!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tittar då och då på ett matlagningsprogram i tyskt TV och där stekar dom ofta pilgrimsmusslor.

Där stekar dom helt enkelt i stekpanna. Men man skall nog vara försiktig med stektiden, inte stekar dom för länge
mamamaggan
Peppar ocxh salt och så steka dem i smör. Kolla så de inte blir överstekta , skär i någon av dem och kolla att den inte är för " blank " inuti . Samma som med fisk alltså , det ska vara vitt inuti utan någon " blankhet ".

De är jättegoda , som ett mellanting mellan fisk och kött .
Motti
Pilgrimsmusslor äter vi ofta här :)stek dom i lite Olivolja och en klick smör en minut på varje sida om de är tjocka en halv minut om de är tunna ,krydda med Citronpepper och ett uns salt ,eller bara lite svartpepper och en nypa salt ta en skvätt Citron över,är de frysta så lägg dom en så där tio minuter på papper så de blir torra innan du steker dom ;)Lycka till :)Att använda Olivolja i stekning ?jo Olivolja tål höga tempraturer hög värme så blanad olivolja och smör är du ska steka snabbt och het .
Aqvakul
CITAT (Motti @ 04-07-2012, 00:50) *
Pilgrimsmusslor äter vi ofta här :)stek dom i lite Olivolja och en klick smör en minut på varje sida om de är tjocka en halv minut om de är tunna ,krydda med Citronpepper och ett uns salt ,eller bara lite svartpepper och en nypa salt ta en skvätt Citron över,är de frysta så lägg dom en så där tio minuter på papper så de blir torra innan du steker dom ;)Lycka till :)Att använda Olivolja i stekning ?jo Olivolja tål höga tempraturer hög värme så blanad olivolja och smör är du ska steka snabbt och het .

Avokadoolja (rykpunkt 255°C) och rapsolja (rykpunkt 238°C) klarar ganska höga temperaturer. Olivolja har däremot en ryktpunkt redan vid 190°C vilket gör att den inte kan användas till stekning vid höga temperaturer, mycket matlagning i ugnen eller på grillen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon