Full version: Busk-ID ?
Lokan
Den här busken växer hos grannen och jag har aldrig funderat närmare på vad det är. Tänkte, jaha, syren.... men det kanske det inte är!
C 2,5 m. hög och blommar som bäst.

[attachment=71025:IMG_6739...erad_1_0.jpg]
[attachment=71026:IMG_6740...erad_1_0.jpg]
CillaM
jo, syren är det nog, en ungersk sån. Jättefina dessa också smile.gif
Lokan
Tack Cilla! smile.gif Då var jag inte helt ute och cyklade blush.gif
Jo, den är jättestor och verkligen fin! Blommar överdådigt!
CillaM
o så doftar den ljuvligt i de varma sommarkvällarna, ifall vi får några....
Eva 33c
Syren alldeles säkert, men skulle det inte kunna vara en hängsyren (S reflexa) lika gärna med ledning av bilden? Eller hänger blomklasarna lite sådär även på ungersk syren, eller kan man avgöra skillnaden på nåt annat sätt? Vad jag förstått så blir den ungerska inte sådär jättestor medan hängsyrenen kan bli gigantisk? Eller nu kanske jag är ute och cyklar i stället : )
CillaM
Nu vet inte jag hur stor hängsyrenen blir men ungersk syrén kan bli upp till 5-7 meter hög. Mina rotsticklingar som jag fick av min farmor, o dessa var små när jag fick dom, blev hos mig nära nog 4 meter höga. Jag kapade dom o grävaren tog upp dom o planterade dom hos mamma. Det sista rotskotttet jag hittade planterade jag i skogsdelen...
Eva 33c
CITAT (CillaM @ 29-06-2012, 20:50) *
Nu vet inte jag hur stor hängsyrenen blir men ungersk syrén kan bli upp till 5-7 meter hög. Mina rotsticklingar som jag fick av min farmor, o dessa var små när jag fick dom, blev hos mig nära nog 4 meter höga. Jag kapade dom o grävaren tog upp dom o planterade dom hos mamma. Det sista rotskotttet jag hittade planterade jag i skogsdelen...

Då var jag ute och cyklade alltså angående storleken. Jag har ingen ungersk själv och de uppgifter jag läst talar om 3-4 meter.
Men jag undrar ändå om du kan utesluta hängsyren när du ser bilden i inlägget? Vore roligt att vet om man kan skilja sorterna åt med hjälp av blomklasens utseende.
CillaM
Jag har hittat rosablommande syrén av det jag tror kan vara ungersk syrén, bland annat på tomten bakom mig (innan det var tomt o bara var skogsmark). De hänger på samma sätt som ungersk så jag tror at det är frågan om samma. Mina var mer lilaaktig i färgen. Säker kan man nog inte vara om man inte har ett exemplar av varje. Men snygga, pampiga och väldoftande det är dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon