Cillavan
28-06-2012, 21:06
Skulle plocka bort stödstolparna till min vitbrokiga skoggslönn och insåg att den har inte rotat sig alls på 3 år!? La sig helt ned i blåsten häromdagen. SÅ nu har jag grävt på mer jord, vattnat och satt 2 nya stöd mittemot varandra med lite längre band så att trädet ska kunna vaja mer. Kan jag göra något mer? Har jag gjort rätt tro?
Det är är väl ett typiskt tecken på att stöden har varit för länge, för jag hade samma problem med mitt gullregn (som för övrigt råbocken har fejat på i natt, *morr*). Det är bra om träden får "stärka" sig genom att inte använda stöd för länge, men det är frestande då man ser hur slaniga de är utan stöd.
*Stintan*
28-06-2012, 22:43
Eller att man haft för långa stöd och bundit för högt upp så att man stödjer stammen istället för roten.
Eva 33c
29-06-2012, 19:07
Jag hade ett träd som gjorde så där också, en näverhägg. Men i det fallet var det inte stödets fel, hade inga alls, utan att växtplatsen var för torr och jag stödvattnade för dåligt under etableringstiden, de första två åren. Nu har jag flyttat det (mycket lätt att gräva upp kan jag säga....) och varit duktigare på att vattna och nu har det fäst och jag ser att tillväxten har tagit fart. Förut stod det still....
Så om du satt de nya stöden lågt och sen vattnar rejält varje vecka denna sommar och kanske även nästa, så blir det säkert bra. Jag minns att Cilla skrivit nåt om mängderna vatten det handlar om men minns inte riktigt, 60-70 liter i veckan, kan det ha varit det tro?
Mia i trädgården
30-06-2012, 08:23
Kan trädet har rotsnurr? Om trädet vid första planteringen hade rotsnurr, att rötterna växt för mycket/länge i en liten kruka så de växer runt krukkanten, så orkar rötterna inte alltid växa utåt när de väl kommer ut från krukan. Det gör att trädet inte blir stabilt eftersom rötterna är kvar på liten yta.
Nu när trädet blåste omkull, såg du om rötterna såg snurrade runt i cirkel räknat från stammen? I så fall tror jag att de brukar rekommendera att man försiktigt skär ett kors i rötterna undertill o försiktigt viker ut rötterna så de gör sig "fria". Kanske värt att kolla om trädet fortfarande är lätt att gräva upp.
Lycka till
Bra svar du fått, men det är inte helt klart om trädet har fäste i marken men böjer sig (= svag stam och grenstruktur) eller om marken lyfter från rötterna (som en rotvälta).
Många lönnar växer ursnabbt i plantskolorna, kanske i ett annat klimat också. De rotar sig men stam och toppar har vuxit så snabbt att de vinglar som kokta spagetti.
Försök med detta:
1. Kolla om trädet rotat sig, det kan ha gjorrt det även om resten är som kokt spagetti. Fatta tag i stammen en bit ned och rör långsamt fram och tillbaka. Rör sig inte jorden vid rötterna har trädet fäste. Då är det stammen som behöver hjälp.
2. Om trädet har fäste i marken men inte klarar att stå - sätt en lätt bambupinne längs trädet som inte har fäste i marken. Bind nedifrån och upp med mjuka band, låt toppen och grenar hänga och svänga. Du ska bara staga så mycket att trädet inte viker sig helt, så litet som möjligt. Under sensommaren kan du ta bort en av de övre bindningarna och låta lite mer röra sig. det är rörelsen som får träden att bygga upp sig för att klara att stå upprätt på platsen.
Ibland klarar träden inte att stå med pinnen utan man måste ha något stöd för trädet så att det inte viker sig vid stambasen (längst ned) också. Då skapar man stöd, så lite som möjligt fötr det också, som också tillåter rörelse.
Kan göras genom att man slår ned en pinne snett i marken och binder brett band runt trädet så långt ned på stammen som möjligt, och sedan ned till markpinnen. Finns också andra sätt, men det är viktigt att den är flexibel så att trädet rör sig.
På senhösten tar man bort så mycket som möjligt och fortsätter sedan igen nästa vår om det behövs.
det är bra om man skiljer på det stöd som ska hålla trädet oböjt och det som gör att det inte ska vika sig och lägga sig platt på marken.
För många lönnar har det tagit mig tre säsonger att få dem att stå upprätt. Det har gjort att jag hellre väljer en mindre lönn, om det är fråga om en unglönn och inte ett större exemplar.
En annan sak: Vattna trädet rejält, varje vecka. 50-70 liter stödvatten i veckan under bladsäsong oavsett regn är vad många lönnar behöver, som har stora blad, snabb avdunstning och som vill växa snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.