kolmask
Idag spridde jag ut ferrogent på ett parti av gräsm...jag menar mossmattan. Det svartnade på en gång. Vad gör man sen då? Måste man kratta bort det svarta? Gör man i så fall det nu på en gång? Eller strör man ut gräsfrön? Och när gödslar man?
fvd
Tyvärr måste jag meddela att du skall kratta upp det nu, men sedan får du snygga muskler.
kolmask
Skit också! Det kommer ju ta halva sommaren. Tur att jag bara gjorde på ett mindre parti av gräsmattan då... Men man behöver inte strö ut gräsfrön efteråt då?
fvd
Om du redan har gräs så behöver du inte det, men ser du kala fläckar så är det läge. Då konkurrerar det nya gräset med mossan.
Sne4
Fundera på hur snabbt du vill omvandla mossmattan till gräsmatta. Min mossmatta såg för dan ut första säsongen när jag flyttade till mitt hus. Efter 3 år så hade jag gräsmatta, och det är ingen underdrift att säga att jag kunde räkna grässtråna i mattan på mina fingrar på vissa delar.
Jordtest, därefter NPK och kalk, jag lät bli ferrogenet totalt första året, för att ha något grönt att gå på, det fanns ju inget gräs som kunde ta över direkt, om jag inte hade sått och vattnat och täckt med duk för att skydda fröna(mot fåglar)
Min latmask metod tog 3 år, kunde nog ha gott snabbare om jag gödslat mer, men jag var lite försiktig.
Inga gräsfrön, ingen jordfräs, fullt användbar moss-gräsmatta hela tiden.
Ta det lugnt med kvävegödsling under fruktträd dock, speciellt i Juli och senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon