Katta
Nu blommar nävor som jag fått som Geranium himalayense, Praktnäva ”Derrick cook”
Men den är klart ljusrosa med mörkare rosa nerver. Kan inte skillnaden på ståndare och pistill smile.gif
Men i mitten är det en knallröd "pinne" med gula pollenluddiga "Pinnar" runtom.

När jag googlade bilder på rosa nävor, verkade det snabbt som att det är geranium sanguineum "striatum" men bladen på mina plantor ger skenet av att ha små punktstora hål bladens flikar går ihop nära stammen. Inte en enda bild jag såg på nätet visade samma sak. Samt att på de flesta ställen står att den blir ca 10 cm. Mina plantor är snarare 24 cm.
Men av en slump ramlade jag över bild på Geranium sanguineum'Apfelblüte' (blodnäva), och se på sjutton, där såg jag de där "punkt hålen" på bladen samt att den blir ca 25 cm.

Är det fler än jag som blitt överaskad och vad tror ni?

Visst låter det troligare att det är Apfelblute än en Striatum?
Red Top
Jag vet ju inte vad du har fått, eller var du har fått dem från, men mina bonusnävor från Odla.nu, ser ut precis som beskrivningen på Odla.nu.

Geranium himalayense, Näva 'Derrick Cook'
Fin sort som får vita blommor med rosa ådror under lång tid i juli-augusti. Trivs i ett soligt läge med näringsrik väldränerad jord. Blir ca 40-50 cm hög.

Eftersom jag beställde i flera omgångar och ganska mycket, har jag fyra stycken och alla ser ut som på bilden.

Svårt att bedöma vad du har för näva, utan att ha en bild. smile.gif
Red Top
Efter en runda på tomten, kom jag på att de kan se lite rosa ut i visst ljus. Beror förmodligen på de rosalila ådrorna.
Katta
Det är bonusnävor från Odla smile.gif

Jag fick tre plantor, men en föll sönder så jag har fyra krukor. Två av dem blommar nu och båda två ser precis ut såhär http://www.perenner.se/perenner.html?app=2...e-blodnva-34456

De är helt klart utan tvekan rent ljusrosa med starkare bubbelgumsrosa ådror, och knallröd "mittpinne".
Från början såg jag några bilder på geranium sanguineum "striatum" som såg likadan ut. Men ju mer jag kikade runt kom jag fram till att de bilderna måste ha varit missvisande/fel sort. För de allra flesta bilderna på "striatum" visade pistill & ståndare i helt annann färg, samt att det överallt står att den blir ca 10 cm och ibland ca 15 cm. Mina är minst 23-24 cm

Red Top
Ja, då kan jag inte hjälpa dig med vad det kan vara.

Du kanske har möjlighet att ta en bild, så kanske någon här vet. smile.gif
Eva 33c
Mina Derrick Cook blommar inte än, men redan när jag såg bladen misstänkte jag att det inte var rätt sort. Derrick ska vara en variant av praktnäva (himalayense) och de har helt andra blad än mina plantor. Däremot liknar bladen väldigt mycket dem som man ser hos blodnävorna (sanguineum)...
Nu kan det ju tänkas att Derrick är nån hybrid mellan olika arter så att bladen ska se ut så här. Problemet när man söker på växter på nätet är att man oftast får fram en närbild på blomman, och det säger ju inte allt... Ska ta kort på mina när de börjat blomma, av både blomman och bladen då : )
Mina är alltså också bonusplantor från Odla.
Katta
Här är två bilder jag tagit med mobilen inomhus på kvällen, någotsåmär hyggligt rättvisande.
Red Top
CITAT (Katta @ 01-07-2012, 21:32) *
Här är två bilder jag tagit med mobilen inomhus på kvällen, någotsåmär hyggligt rättvisande.

Var?? giggle.gif
Flundran
Hejsan, kastar mig in i diskussionen. Har också fått något annat än praktnävan Derrick Cook i bonuspaketet. Den är väldigt söt, men uppenbart inte rätt sort.

Gör ett försök att ladda upp ett foto (har svårt att lyckas, så det får bli en länk), så kanske någon kan avgöra vad det är jag fått?

http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...i&img=56685

En snabb googling visar att det är fler än jag som fått samma näva från odla.nu under namnet "Derrick Cook", men inte upptäckt att det är något annat.
Red Top
Ja, du har då definitivt inte fått rätt näva.

Har en stark känsla av att Odla.nu har drabbats av en opålitlig leverantör. De drar ju inte upp alla plantor själv, utan är beroende av underleverantörer.
Eva 33c
Min ser precis ut som din Flundran, har en bild nånstans i kameran... Väldigt söt men ser mer ut att vara en G sanguineum, blodnäva, av nån sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon