Mickie
Hej!

Har läst om snigelbaren Gröna Mathilda för att bekämpa mördarsniglar. Den verkar vara fiffig. Är det någon som har erfarenhet av den? Eller av egentillverkade modeller?
fvd
Jag har fyra sådana de fungerar bra.
Mickie
CITAT (fvd @ 29-06-2012, 05:13) *
Jag har fyra sådana de fungerar bra.

Behöver du plocka sniglar ändå eller hålls antalet nere med snigelbaren? Hur ofta lägger du i nytt snigelmedel i barerna?
ninnisky
Testade Snigelbaren för två år sedan. Inte en enda snigel hittade in i baren... Såg nu att Blomsterlandet rear dom för 60:- mina kostade ca 150:- Tror inte att de är en stor hit!
Monarda
Jordgubbstårta funkar! giggle.gif

[attachment=71141:DSC_0110.jpg]

fvd
Jag lägger en bottenskyla i varje box och ställer ut dem där jag vet att sniglarna finns. När det tagit slut fyller jag på och jag har till skillnad från mina grannar inga problem med sniglar. Förra året observerade jag inte att de höll till i en stor kruka med tobaksplantor (hur de nu kom dit krukan är jättehög) så då skyndade jag mig att strö granulatet direkt i krukan och knaprandet på mina plantor upphörde. Om det ändå dyker upp någon snigel på ett oväntat ställe lägger jag lite direkt på marken där. Jag tror att det är viktigt att börja tidigt på våren innan problemet blir för stort (redan i april hos mig i Halmstad). Jag brukar se någon liten snigel här och där i rabatter.na när jag lukar på våren. I år har jag sett en enda fullvuxen snigel.l
JoCeAn
Jag gör egna "matlådor" av burkar från tex räkor o kräftstjärtar. Skär ut en öppning i sidan (måste vara kant nertill så inte medlet åker ut). Sätter på lock o lägger i medel och sedan in i busken.

Förra året fungerade detta utmärkt. I år har jag något annat djur som tömmer dem o släpar ut dem på gräsmattan och lägger dem tom tillsammans, fast burkarna är utplacerade i trädgården. Har testat lägga sten på dem men det fungerar inte. Skator? Katt? Vet inte...

Men... ni behöver alltså inte köpa dyra burkar - gör dem själv och göm dem för de blir ju inte så vackra.
HelénE
Jag köpte sådana förra året. De funkade ju, men problemet är att de är gröna och kamoflerar sig i växtligheten, vilket gjorde att jag hade svrt att hitta dem när jag skulle fylla på dem och med tiden har några försötrs av trimmern just för att de är svåra att se.

Jag har ganska stor trädgård så det är svårt att minnas exakt var man placerat en grön liten ask.

Nu har jag gjort egna av vita plastburkar istället, samma princip men de syns bättre.

Helén
ingaröbo
CITAT (Monarda @ 04-07-2012, 18:14) *
Jordgubbstårta funkar! giggle.gif

[attachment=71141:DSC_0110.jpg]

Tog du "hand om" rackarna när du nu tog dom på bar gärning??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon