|
richmoijn
29-06-2012, 22:45
Hej! Nu började äntligen gräset ta sig och bli ordentligt grönt efter 5v, till min stora besvikelse så såg jag tyvärr att revsmörblomman har tagit sig fint också i ena hörnet av gräsmattan. Har varit ute och ryckt 2 fulla skottkärror med dessa nu, men fortfarande massvis kvar... - Vad händer om jag bekämpar med Stroller Plus? Kommer det döda det nysådda gräset så attjag måste så nytt senare? - Kan jag använda mig av "Stoppar Mossa"? Förstått att det aktiva ämnet i det är järnsulfat och har fått en idé att det är detta som tar kål på revsmörblomman. Att acceptera revsmörblomman i gräset är i dagsläget inte ett alternativ... //Rickard
Järnsulfat hjälper bara mot mossa.
Det är nog lite tidigt att använda gift i en så nysådd gräsmatta. Brukar stå om det på förpackningen.
Stroller plus är dyrt men enda vi får köpa i Sverige.
Tyska E-bay Unkraut im Rasen ex Bonvel M. Samma lukt som golfbanorna när de får växtvårdsmedel
richmoijn
30-06-2012, 09:51
Ok, tack för svar ang järnsulfatet.
Finns det någon möjlighet att bli av med ogräset mekaniskt? Jag menar, hur mycket jag än rensar hittar jag alltid mer.
Det tyska ogräsmedlet, är det t.o.m starkare än stroller plus? Även det kommer alltså att effektivt även bekämpa det nysådda gräset?
//Rickard
CITAT (richmoijn @ 30-06-2012, 10:51)  Ok, tack för svar ang järnsulfatet.
Finns det någon möjlighet att bli av med ogräset mekaniskt? Jag menar, hur mycket jag än rensar hittar jag alltid mer. //Rickard Ja om du ängnar fritden åt att rensa ...
CITAT (richmoijn @ 30-06-2012, 10:51)  Det tyska ogräsmedlet, är det t.o.m starkare än stroller plus? Även det kommer alltså att effektivt även bekämpa det nysådda gräset?
//Rickard Vet inte men troligen samma gift som fins i stroller. Sen beror det på hur starkt man doserar ... 1 liter räcker många år...
Det går att rensa bort revsmörblomman bara du ser till att få med dig rötterna och det är nog det effektivaste också. Det verkar jobbigt i början men ju mer du rensar ju mindre blir det. Du kommer att se resultat ganska snart det gäller bara att se till att de inte fröar sig (om du inte hinner med ta blommor och knoppar först). Det är minst lika jobbigt att syssla med kemiska medel och brukar inte ge särskilt mycket.
Gossen Ruda
30-06-2012, 12:24
Om revsmörblommorna kommer så snabbt beror det säkert på att det finns en fröbank i jorden. Mekanisk bekämpning innebär ett evighetsjobb eftersom du hela tiden blandar om jorden och för upp nya frön till ytan och solskenet och som sen gror. Min åtgärd hade varit Roundup, sen täcka med tidningar och därefter ny jord ovanpå och nya gräsfrön.
richmoijn
30-06-2012, 13:50
Nu har jag rensat som satan och kört över med en vända Stroller Plus, jag hoppas det ger någon form av resultat. Ska även dra iväg en order mot tyska ebay för framtida bruk.
Har sett att det är mycket gulblom i en slänt nedanför gräsmattan,bör jag även försöka rensa där? I såna fall ett riktigt hästjobb.
Allt ogräs ser heller inte riktigt likadant ut, de sprider sig likartat men bladen på vissa är lite mer avlånga, är det fortfarande revsmörblomman då?
Gossen Ruda: Låter som en sista utväg att fylla på med mer massor då stenläggning mot gräs redan är klar tyvärr...
Tack för er hjälp!
//Rickardr
Anders zon 1
30-06-2012, 14:00
Täcker man med tidningar (rejält lager!) och jord som Rudan föreslår tror jag inte att det behövs Roundup. Roundup fungerar bara på växande växter och inte på frön, så giftet är ganska onödigt. Skulle tro att det heller inte är bra att lägga på ny jord kort efter en behandling med glyfosat (det verksamma ämnet i Roundup). Giftet hamnar då längre ner i jorden och eftersom det bryts ner av mikroorgansimer, som det finns mest av i markytan, bryts det sannolikt ner långsammare och riskerar att hamna i grundvattnet där det inte bryts ner alls (obefintligt med mikroorganismer).
Ett annat, helt giftfritt sätt, som dock tar lång tid, är att täcka med tät markduk/svart plast under ett par år. Då dör revsmörblomman. Därefter sår man nytt gräs på den yta som varit täckt.
Men jag skulle nog föreslå att du rensar för hand. Det är förmodligen det snabbaste och effektivaste sättet - lite beroende på hur stor ytan är förstås! Revsmörblomma är visserligen snabbväxande och invasiv men har inte särskilt djupa rötter så är man lite brutal och envis går den att få bort. Det enklaste är nog att ta en spade och gräva bort det översta jordlagret tillsammans med revsmörblomman och de flesta av eventuella andra ogräs (några cm ner). Kolla sedan så att det inte finns några rotdelar av revsmörblomman kvar. Därefter lägger man på ny jord och sår gräs igen. Eventuellt kan man helgardera genom att lägga på tidningar innan man har på ny jord. Se också till att det inte finns revsmörblomma i området omkring. Den skickar ut nya revor och kan i så fall snabbt sprida sig in i gräsmattan igen.
När gräsmattan väl är fri från ogräs och växer ordentligt tät, behövs bara lite fläckvis bekämninga av ogräsen. Hög klipphöjd 6cm, Gödsla några gånger i månad när det kommer regn, klipp gräsmattan fyra gånger i veckan. Då blir det en fin grön gräsmatta långt ifrån blomsterängarna
Gossen Ruda
30-06-2012, 15:29
CITAT (Anders zon 1 @ 30-06-2012, 15:00)  Täcker man med tidningar (rejält lager!) och jord som Rudan föreslår tror jag inte att det behövs Roundup. Roundup fungerar bara på växande växter och inte på frön, så giftet är ganska onödigt. Skulle tro att det heller inte är bra att lägga på ny jord kort efter en behandling med glyfosat (det verksamma ämnet i Roundup). Giftet hamnar då längre ner i jorden och eftersom det bryts ner av mikroorgansimer, som det finns mest av i markytan, bryts det sannolikt ner långsammare och riskerar att hamna i grundvattnet där det inte bryts ner alls (obefintligt med mikroorganismer).
Ett annat, helt giftfritt sätt, som dock tar lång tid, är att täcka med tät markduk/svart plast under ett par år. Då dör revsmörblomman. Därefter sår man nytt gräs på den yta som varit täckt.
Men jag skulle nog föreslå att du rensar för hand. Det är förmodligen det snabbaste och effektivaste sättet - lite beroende på hur stor ytan är förstås! Revsmörblomma är visserligen snabbväxande och invasiv men har inte särskilt djupa rötter så är man lite brutal och envis går den att få bort. Det enklaste är nog att ta en spade och gräva bort det översta jordlagret tillsammans med revsmörblomman och de flesta av eventuella andra ogräs (några cm ner). Kolla sedan så att det inte finns några rotdelar av revsmörblomman kvar. Därefter lägger man på ny jord och sår gräs igen. Eventuellt kan man helgardera genom att lägga på tidningar innan man har på ny jord. Se också till att det inte finns revsmörblomma i området omkring. Den skickar ut nya revor och kan i så fall snabbt sprida sig in i gräsmattan igen. Pseudomonasbakterierna som käkar glyfosatet finns rätt ytligt det är sant, men de försvinner inte på direkten om man lägger på lite ny jord. Innan de har fattat något är glyfosatet uppätet. Som jag skrev så är den aktuella jorden troligen nerlusad med smörblommefrön, att rensa är då meningslöst eftersom man blandar om jorden och exponerar nya frön. Man skulle ju kunna schakta bort några cm jord för att sen lägga på ny ogräsfri jord.
ängsvädd
03-07-2012, 08:38
Jag tycker du ska acceptera blommor i gräsmattan och inte använda gifter. Gifter gör stor skada i ekosystemet, det dödar inte bara de arter man vill ska dö utan en massa andra arter också som är beroende av varandra. De tränger ner i grundvattnet och rinner ut i vattendrag. Bin, humlor med flera pollinerare som vi bla behöver för att få frukt dör av gifter vi sprider ut. Helt förkastligt och oetiskt
Gossen Ruda
03-07-2012, 14:43
CITAT (ängsvädd @ 03-07-2012, 09:38)  Jag tycker du ska acceptera blommor i gräsmattan och inte använda gifter. Gifter gör stor skada i ekosystemet, det dödar inte bara de arter man vill ska dö utan en massa andra arter också som är beroende av varandra. De tränger ner i grundvattnet och rinner ut i vattendrag. Bin, humlor med flera pollinerare som vi bla behöver för att få frukt dör av gifter vi sprider ut. Helt förkastligt och oetiskt  Jag tänker inte gå in och rätta dig men jag tycker att du skall kolla upp lite mer vad det är du skriver, du har nämligen fattat det mesta fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|