BlondBimbo
Jag har en vindruvsplanta som är ca 5 år gammal, från början köpt på Netto som en par dm hög miniplanta. Nu har den växt till sig rejält... ca 2,5 - 3 meter hög. Den står mot en södervägg. Den har aldrig blivit beskuren.

När jag planterade för 5 år sedan som blev jag rådd att köra ner ett dräneringsrör ca 1/2 meter ner i marken där jag i framtiden skulle kunna bevattna rotsystemet. Har väl lite då o då hällt på en full vattenkanna dvs 10 liter i röret när torkan har slagit till på somrarna. I år när vi haft en väldigt torr vår har jag dessutom hällt på två vattenkannor med 1/10 urin + 9/10 vatten vilket fått som följd att den växt ännu mer. bravo.gif

Men till frågan. Hörde via en väninnan som bor i södra Spanien att vindruvsplantor INTE ska bevattnas i vart fall inte uppifrån då rötterna blir lurade o börjar växa uppåt istället för ännu djupare ner i marken där fukten finns.

Någon uppfattning om vad som är rätt eller fel?

Samt min andra fråga... bör jag beskära plantan eller blir skörden större om jag bara låter den växa sig större o större? Den växer som sagt i söderläge mot en husvägg på Öland. OM beskäring är att rekommendera - är det mellan jul- o nyår som gäller för en sådan aktivitet?

Ha en fin sommar!

// BB
Lady Hamilton
Jag är långt i från expert men jag har en vindruvsranka som jag haft i många år nu (Zilga) och den ger bra med vindruvor varje år. På sommare beskär jag bort gamal torr ved och "pierca" bort gröna blad som skymmer vindruvsklasarna. Senhösten/vintern brukar jag kapa bort en del långa gamla rankor för att förnya. Vattnar gör jag aldrig eftersom jag har hört/lärt mig att rötterna kan bli över 20 m långa och på så vis förser sig plantan själv med de vatten som den behöver. Och skulle detta stämma så kommer ytbevattningen aldrig ändå att nå ner till rötterna. Min vinranka växer mot en södervägg och under ett litet utsprång så det kan bli väldigt torrt på växtstället men ändå har jag aldrig upplevt att den "torkar" Hoppas att du får fler svar från någon som har erfarenhet av någon annan vinranke sort
Peztis
Har den vuxit där i fem år så har den nog rätt så bra med rötter och du behöver nog inte vattna den särskilt extra. Som jag har förstått det så går rötterna djupt. Titta bara på de torra ställen som den normalt växer på...

Om beskärning så brukar man göra en sommarbeskärning, dvs korta in till ett bladpar efter klasen.
På vintern, vid nyår, brukar man göra den stora beskärningen och har du inget gjort på fem år så borde det finnas en del att ta tag i. smile.gif Rankorna kan ju växa något enormt!!!
jaj-51
Vattna om den slokar och behöver vatten.
De är hemska till att växa jag beskär mina flera gånger varje år.
Jag har sex stycken i växthuset och de skulle lätt ta över hala växthuse på en sommar ...

Ett ltips, titta på bilder från vinodlingarna, där tuktas stockarna rejält för att få fina klasar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon