Gossen Ruda
30-06-2012, 21:13
Idag mötte jag en räv. Jag hade gått upp på berget ovanför stugan och förflyttat mig till ovanför tunnelmynningen för att kolla in ett tåg. När tåget kom fick jag en skymt i ögonvrån av något som rörde sig, tittade dit och upptäckte en räv som kom lullande mot mig. Mitt intresse blev lite splittrat men jag höll koll på räven. Den gick lite märkligt i zickzack och det slog mig hur liten och tanig den såg ut. När den var drygt 5 meter ifrån mig upptäckte den mig. Jag trodde den skulle sätta av i fyrsprång men fel, den bara vände tillbaka och fortsatte sin lullande gång fast lite snabbare. Jag hann se så mycket att den verkade nästan pälslös på kroppen, den vita huden lyste igenom. Svansen såg ut som trasig flaskborste. Sen den vaggande energilösa gången. Kunde det ha varit en skabbräv?
Anki på Öland
30-06-2012, 21:19
Ja det låter det som!
Huggorm
30-06-2012, 21:26
Allt tyder väll på skabbräv
Ja nog är det skabb och en kvalful död väntar såvida inte en varg kommer och gör pinan kort.
Huggorm
01-07-2012, 07:29
CITAT (jaj-51 @ 30-06-2012, 23:59)

Ja nog är det skabb och en kvalful död väntar såvida inte en varg kommer och gör pinan kort.
I värsta fall får den kasta sig framför tåget
Gossen Ruda
01-07-2012, 07:30
Det var tråkigt. Jag har varit glad för jag har sett fler och fler rävspår om vintern, ett tag fanns det inga alls. Nu stryker väl hela rävstammen med. Jag kanske skulle tipsa traktens jägare men de känner nog till saken redan.
mullkärringen
02-07-2012, 07:50
Prata med ansvariga jägare så dom kan göra pinan kort för rävstackarna!
Var den liten så kan det lika gärna vara en årsunge... dom kan se lite luggslitna ut efter lite bus med sina syskon och nån större rädsla för människor har dom inte så här års.
Rävskabb tyder på en allt för stor rävstam i berörda områden. Det finns idag rävar som blivit resistenta mot kvalstren och som klarar av att ha ett gäng kvalster på kroppen. Dom blir givetvis plågade men lyckas på något vis stöta bort kvalstren och överlever således. Dessvärre kan smittan/kvalstren föras över till andra djur som lo, varg och några andra arter.
Jag håller tummarna för att det var en frisk liten rävunge!
Skabben har drabbat Västra Götaland hårt i många år o jag förundras varför inte jägarna fyller igen gryten på hösten med sten och jord för att förhindra nästa årskull med räv att få skabben. Istället skjuter de ihjäl ALLA rävar, även de kullar som inte har drabbats av skabb.
I höstas kalvade (kräktes) en av mina katter precis utanför trappen, på gräsmattan, på natten. Orkade inte bry mig om att plocka undan det då, men när jag senare skulle ropa på katterna så hör jag ett målmedvetet rasslande i löven bakom huset, o trodde att det var rådjur. Nix. Ut kommer en räv, gör en gir när den känner doften av kräkset och sätter i sig rubb o stubb. 1.5 från trappens nedersta steg, jag står på verandan o ser på, helt tyst. Räven vänder sig om o börjar gå mot mig och kommer upp på 2:a trappsteget o då beslutar jag mig att harkla mig. I ljuset ser jag hur den stackarn är totalt infesterad med kvalster, ansiktet hade absolut ingen päls kvar, svullet och vanställt var det, ögonen syntes knappt. Den tittade på mig några sekunder o vände om och försvann.
Nästa dag kontaktade jag en jägare som själv tycker väldigt bra om rävarna och värnar om dom o deras liv och leverne. Då han bor alldeles nära mig var det inga problem för honom att hitta stackars sjuka räven.
Gossen Ruda
03-07-2012, 17:28
Den var för stor för att ha varit en årsunge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.