annaanna
Hej,
Jag köpte två klätterrosor/honungsroser tidigare i år. Den ena har tagit sig jättefint och har jättemånga knoppar som är på väg att slå ut, nya skott och stora fina blanka blad.
Men den andra har börjat tappa sina blad som är små och gulgröna. Vissa grenar har blivit svarta och verkar döda och det svarta verkar sprida sig. Vissa grenar hade blad för några veckor sedan men är svarta och utan blad nu. Det är en del knoppar på en del grenar men de är mindre och verkar inte som att de ska slå ut. De båda rosorna står bredvis varandra så de har samma förutsättningar.

Kan den ena ha drabbats av nån sjukdom, vad kan det vara?
Borde jag gräva upp den så att det inte sprider sig till den andra. Mycket tacksam för alla råd.

MVH,
/Anna
annaanna
Och här kommer bilder också.

[attachment=71069:Honungsr...taGrenar.jpg]
Alla grenar mer eller mindre svarta och döda längst ut, samt en stor fläck i mitten där den har beskurits.

[attachment=71070:D_dGren.jpg]
Nu död gren som hade blad för några veckor sedan. Man kan se en knopp som hänger.

annaanna
[attachment=71073:N_rbildRos.jpg]
Närbild där den har beskurits. Kan det ha börjat här?

[attachment=71074:DenAndraRosen.jpg]
Så här ser den andra rosen ut. Jag hoppas att den inte ska vara påverkad.

[attachment=71075:B_daRosorna.jpg]
Båda rosorna, den "sjuka" till vänster. (En klematis mellan.)
kerstin z5-6
Ser ut som grentorka, kan ha många anledningar bla felhantering innan du köpte den-reklamera den sjuka rosen.PÅ utrymmet du har blir 2 st i mesta laget..den kan bli enorm:)
octachoron
Jag tycker mig se barkfläckssjuka på någon gren, det kan vara en orsak att grenarana torkar in. http://www.svenskros.se/vanligaste_svampsjukd
annaanna
Hej, tack för svar!
Jag läste om barkfläcks-sjuka, bla att det ska vara en tydlig övergång mellan sjukt och friskt område, vilket stämmer bra. Jag ska se till att reklamera den, har redan grävt upp den. Vad är risken att den andra är smittad. Tycker jag ser några grenar som har liknande fläckar på den, även om de inte går hela vägen runt om. Bör jag klippa bort dem?

Jag har förstått att den kan bli enorm smile.gif Tanken är att den ena ska växa åt höger upp på en rosenbåge, och den andra upp till vänster och klättra på vår veranda. Så plats upptill kommer finnas, men vad tror du/ni, finns det risk att det kan bli för trångt för den runt "fötterna"?

MVH, Anna.
kerstin z5-6
De kommer garanterat att konkurrera ut din clematis..
mamamaggan
Har en honungsros som växer 2- 3 meter per sommar. Vi har börjat leda den runt sommarstugan efttersom den växer så mycket. Det kommer också nya grenar nerifrån hela tiden.

Den har knäckts av snö ett par gånger men växer tillbaka hur sanbbt som helst.

Så ta med i beräkningen att den kommer att breda ut sig OCH bli väldigt hög.
annaanna
Tack för tips. Kanske får jag tänka om och bara sätta en ros och en klemats. Man lär sig av sina misstag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon