Jag har odlat tomat i hink länge och på min inglasade balkong är det 3:e sommaren nu. Jag brukar ge min mor en planta att ha på hennes balkong varje år också, men i år har det blivit något fel på hennes planta. Mina egna är jättefina, men hennes har fått gulfläckiga blad över i princip hela plantan. Jag har använt samma slags jord till alla plantorna dock ej från samma säck. Jag undrar om det här kan bero på övervattning? Jag har aldrig sett tomatblad som ser ut så här förut ... Min mors balkong är inte inglasad, men det brukar bli tomater där ändå.
Tacksam för hjälp!
/Maria
Tillägg: Kan spinn orsaka såna här stora skador på en vecka? Jag har googlat och letat efter bilder på tomatblad - och andra blad - som liknar dessa och det som jag tycker liknar allra mest är spinnangrepp...
http://www.omafra.gov.on.ca/IPM/english/to...pider-mite.html (den översta bilden av de tre till höger). Jag har dock inte sett någon spinnväv eller några djur ... men, jag får kanske kolla med förstoringsglas... och de fläckiga bladen sitter nertill på plantan, inte överst - än i alla fall.