staples
Hej!

Jag har odlat tomat i hink länge och på min inglasade balkong är det 3:e sommaren nu. Jag brukar ge min mor en planta att ha på hennes balkong varje år också, men i år har det blivit något fel på hennes planta. Mina egna är jättefina, men hennes har fått gulfläckiga blad över i princip hela plantan. Jag har använt samma slags jord till alla plantorna dock ej från samma säck. Jag undrar om det här kan bero på övervattning? Jag har aldrig sett tomatblad som ser ut så här förut ... Min mors balkong är inte inglasad, men det brukar bli tomater där ändå.

Tacksam för hjälp!

/Maria

Tillägg: Kan spinn orsaka såna här stora skador på en vecka? Jag har googlat och letat efter bilder på tomatblad - och andra blad - som liknar dessa och det som jag tycker liknar allra mest är spinnangrepp...
http://www.omafra.gov.on.ca/IPM/english/to...pider-mite.html (den översta bilden av de tre till höger). Jag har dock inte sett någon spinnväv eller några djur ... men, jag får kanske kolla med förstoringsglas... och de fläckiga bladen sitter nertill på plantan, inte överst - än i alla fall. confused.gif
ingensomvet
Hej Jag odlar tomater för första gången. Jag har 10 plantor på min balkong (Ren djungeln) 7 av plantorna står i lite större Hinkar än de andra 3. för par veckor sen Reagerade jag över att dom plantorna som stod i mindre kärl började bli gul prickiga på bladen på den nedre delen av plantan speciellt de större bladen jag började bespruta dom med sopa lösning i ren panik! Sen googlade jag en del och kom fram till att om en tomatplanta får Oregelbunden vattning/Vatten brist så tar plantan näring ifrån de äldsta bladen och de blir gulprickiga. Detta sker inte på än gång. för vanligtvis börjar plantan slakna som ett tecken på vätskebrist innan. och det är just när plantorna slaknar som de stjäl näring från annat håll. Det är oxå Viktigt att dom får tillräckligt med närings tillstått. man måste regelbundet ge plantorna näring själv använder jag 2 typer av näring som fått mina plantor att storm trivas det ena är Guldvatten 1del urin 9 delar vatten det andra är vitagro från bayer garden. Det kan låta äckligt med Guldvatten.. Men efter min resertch tidigare i våras så kom jag fram till att de gladaste odlarna som fått finast skördar körde guldvatten. Hoppas detta är till någon hjälp..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon