|
pikapicha
01-07-2012, 12:55
[attachment=71079:IMAG0639.jpg]Vad kan ha hänt med de ganska nysatta misplarna?! Bladen har fläckar och har börjat gulna och en del blir bruna.
Har haft mispel i många år i tidigare trädgårdar men kanske trivs dessa de inte i lerjorden här i Mälardalen?
Huggorm
01-07-2012, 13:23
Det verkar vara samma som en annan medlem drabbats av: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=115973
pikapicha
01-07-2012, 16:19
Tack vad bra nu har jag läst länken! Första gången som jag haft problem med häggmisplar. Tots mer vattning och mer fukthållande jord på det ställe jag bor nu.
CITAT (pikapicha @ 01-07-2012, 17:19)  Tack vad bra nu har jag läst länken! Första gången som jag haft problem med häggmisplar. Tots mer vattning och mer fukthållande jord på det ställe jag bor nu. Du får gärna skriva om du hittar nån lösning på problemet, eller om du hittar orsaken till det.
Detta måste vara någon svamp, rost, och då är ju de generella råden
- håll buskarna starka, stödvattna och luckra jorden intill, ta bort konkurrerande gräs - vattna inte på buskarna, det gynnar många svampar
Sedan finns en massa specialknep beroende på vilken svamp det är. Mot mjöldagg, som också förekommer på häggmisplar, rekommenderas ofta regelbunden bevattning i marken kombinerat med besprutning av en blandning: 1 liter vatten, några droppar t-sprit, 2 tsk matolja, 2 tsk bikarbonat, 3 tsk såpa. Jag har inte provat själv men många erfarna odlare menar att de lyckas om de håller växterna starka i övrigt.
CITAT (Cilla @ 03-07-2012, 00:11)  Detta måste vara någon svamp, rost, och då är ju de generella råden
- håll buskarna starka, stödvattna och luckra jorden intill, ta bort konkurrerande gräs - vattna inte på buskarna, det gynnar många svampar
Sedan finns en massa specialknep beroende på vilken svamp det är. Mot mjöldagg, som också förekommer på häggmisplar, rekommenderas ofta regelbunden bevattning i marken kombinerat med besprutning av en blandning: 1 liter vatten, några droppar t-sprit, 2 tsk matolja, 2 tsk bikarbonat, 3 tsk såpa. Jag har inte provat själv men många erfarna odlare menar att de lyckas om de håller växterna starka i övrigt. Men är det så bra och dra på med t-sprit och sånt innan man vet vad det är. Finns det inte risk att man förvärrar problemet ? Vet inte om jag gör rätt för att få plantorna starka, vattnar, gödslar och tar bort ogräs. Men hur vet man om det räcker, tydligen så är det ju något man gör fel, annars skulle dom väl inte se ut som dom gör.
Hej
Du fick informationen som kan bekämpa alla Svamp sjukdomar, men det är bra om du kan bort alla skadad del och bränna dem på grund av de innehåller nya generationer av Svampen.
Ops
Svampen heter ( sphaerotheca pannosa )
H.Bassam
CITAT (Bassam @ 03-07-2012, 21:15)  Hej
Du fick informationen som kan bekämpa alla Svamp sjukdomar, men det är bra om du kan bort alla skadad del och bränna dem på grund av de innehåller nya generationer av Svampen.
Ops
Svampen heter ( sphaerotheca pannosa )
H.Bassam ok får köpa hem lite t-röd och testa, tackar för all hjälp
Hur många liter kan det tänkas gå åt till en häck på 30meter ca ? Hur ofta och är det hela plantan man ska spreja, eller är det bara nere vid jorden ?
Det är på bladen man sprutar. Ingen aning om det har effekt om det gått så långt som på bilden i tråden. Jag vet heller inte hur många gånger man ska spruta för att få effekt och inte mer skada.
Men ett vet jag, och det är att om man har starkare koncentrationer än de angivna så kan det skada bladen värre. Inte bra att ta till lite extra av bikarbonaten, såpan, t-spriten alltså!
Hittade en annan sajt som angav några andra metoder mot olika sorters svamp.
Här nedan återfinns lite alternativa förslag på bekämpningsmedel:
Mot bladlöss: 30 ml växtsåpa eller vanlig grön såpa blandas med 1 liter vatten. Såpan kan användas i 2-5% -iga lösningar, starkare riskerar att bränna bladen. Upprepa 2-3 gånger. Bespruta växten rikligt, även undersidan av blad och grenar. Upprepa behandlingen ett par gånger med några dagars mellanrum. PS. blandar man i 1 msk rödsprit i ovanstående är det även effektivt till vita flygare på rododendron. Behandling som ovan.
Persilja, vitlök, malört Avskräcker bladlöss.
Plantera tagetes i rosenrabatten eller trädgårdslandet. Tagetes motverkar nematoder. Passar inte tagetesblommans färg i hop med rosen så klipp av blomman. Gräv ner tagetesen i rabatten till hösten.
Gör ett avkok på rabarber, späd och spraya på ohyran. Gör rabarbervatten och spraya eller vattna ut. Lägga ut färska rabarber blad under andra växter som lätt angrips av ohyra. Oxalsyran är giftig för oss och för ohyran!
Mot mjöldagg: Spruta en blandning av lika delar standarmjölk och vatten upprepa en gång i veckan.
Bikarbonat utspädd till 1% (10g/l) tillsammans med 2% såpa eller olja, fungerar bra mot mjöldagg och svartfläckssjuka. Ha inte starkare koncentration bikarbonat, då kan det bli bladskador.
Svampangrepp: Låt 100gr fräken dra i 2liter vatten något dygn. Sila och späd ut till ca 50/50. Upprepa behandlingen regelbundet under några veckor.
Ormbunksavkok mot svamp: koka upp 1kg ormbunksklipp i 10 liter vatten. låt svalna, sila före besprutning, upprepa behandlingen.
Tror jag fick alla delar i receptet rätt, sprayade på bladen idag. Hoppas man har några kvar imorn då
Samma problem vid samma tid beskrivs här http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=115973och här http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=116382Ni kunde följa varandras olika experiment för åtgärder och rapportera tillsammans! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|