Hej alla hobby- och proffsodlare!
Jag är en relativt ny balkongsodlare som inte riktigt har fått in tekniken när det kommer till att odla tomater. Detta år har jag odlat 3 stycken tomatbuskar av sorten Tiny Tim eftersom jag läste att den ska vara relativt lätt att sköta, och passande för en nybörjare som mig själv. Sådde från frö, de växte på som bara attans och allt var hunky dory fram tills dess att jag planterade om till de stora krukorna och ställde dem vid balkongsdörren (som är av glas). Redan då började bladen bli lite silver/vitfärgade, och efter några dagar ställde jag ut dem på balkongen.
Nu har det gått ca 3-4 veckor, och nästan alla bladen har nu såna här fläckar på sig. Jag fick reda på i efterhand att man ska avhärda tomatplantorna, och ställa ut dem bara någon timme om dagen i 1-2 veckors tid, men nu är det väl för sent för det. Knopparna som hade börjat dyka upp redan för ca 5 veckor sedan har saktat ner extremt mycket i utvecklingen (känns det som i alla fall, jag kan ha stirrat mig blind på dem också).
Min fråga (eller frågor) är alltså:
Är det en sjukdom?
Är det reslutatet av mitt slarveri med avhärdningen, och kommer de återhämta sig?
Näringsbrist?
Kanske är det bristen på sol och värme, samt överskott av regn och vindar denna sommar? (har söderläge på balkongen)
Tacksam för alla som tar sin tid att svara!