|
Christa
01-07-2012, 15:32
Vi letar ju hus på landet och vi vill ha tillgång till bredband. Vi abonnar på 8 Mbit idag vilket i praktiken innebär ca 5,5 Mbit.
Var går den nedre gränsen för när det börjar kännas segt att surfa?
Hur mycket behövs för att titta på svt play?
Ladda in stora pdf-filer med färgbilder?
Vi har frågat om hastigheten på bredbandet när det gäller en fastighet vi funderar på och fick svaret att dom är nöjda med hastigheten. Samtidigt svarade de att dom hade 6 km till telestationen utan att vi frågade om det. Kommer vi närmare ett köp så vill vi mäta hastigheten men vi vet inte vad som behövs för att vi skall kunna göra det vi har behov av.
Kan man t ex titta på svt play med 2 Mbit utan att det blir jobbigt? Är det tungt att surfa med 2 Mbit?
ninnisky
01-07-2012, 15:46
Be att dom går in på bredbandskollen.se och kollar upp hastigheten. Väldigt enkelt?
Christa
01-07-2012, 16:20
CITAT (ninnisky @ 01-07-2012, 16:46)  Be att dom går in på bredbandskollen.se och kollar upp hastigheten. Väldigt enkelt? Vi frågade via mäklaren och han sa själv innan han frågade att man kolla via bredbandskollen men vi fick ändå ovanstående svar. Det kändes lite som att man gled på det och inte ville berätta precis hur det är. Dessutom vet jag inte hur mycket som behövs för att det skall funka bra så det är just det jag frågar om här.
Gossen Ruda
01-07-2012, 16:24
Jag har 2 Mb här i sommarstugan och det räcker för det mesta. Problem blir det om jag försöker titta på HD-filmer på YouTube men annars inga problem.
Christa
01-07-2012, 16:36
CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2012, 17:24)  Jag har 2 Mb här i sommarstugan och det räcker för det mesta. Problem blir det om jag försöker titta på HD-filmer på YouTube men annars inga problem. Har du mätt den faktiska hastigheten eller abonnerar du på 2 Mbit? Funkar det bra att titta på svt play?
Gossen Ruda
01-07-2012, 17:10
CITAT (Christa @ 01-07-2012, 17:36)  Har du mätt den faktiska hastigheten eller abonnerar du på 2 Mbit?
Funkar det bra att titta på svt play? Jag har 2,11 Mb enligt bredbandskollen. Det går utmärkt att titta på SVTPlay. Kolla min tråd: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=116120
Har mobilt bredband. Funkar bra här ute i obygden. Kan visserligen variera i hastighet men mellan 3 o 5 mbit är det enl bredbandskollen, beroende på när jag testar. Halva priset mot fast bredband var en orsak till att jag bytte till mobilt, telefonavbrott på vintern ett annat. Använder ett 3g modem i nuläget eftersom det är stabilare än 4g där jag bor.
Christa
01-07-2012, 18:35
CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2012, 18:10)  Jag har 2,11 Mb enligt bredbandskollen. Det går utmärkt att titta på SVTPlay. Kolla min tråd: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=116120Ja det var ju intressant att det funkar bra med 2,11 Mbit. Undrar varför vi valde 8? Det verkar ju dessutom som om det stämmer bättre mellan vad man betalar för och vad man får när man har 2. Du har ju t o m lite mer.
kerstinbern
01-07-2012, 18:43
Man behöver ju inte streama svt play och andra kanaler, utan man kan i stället ladda ner programmen och se dem lokalt (när det passar och inte vara beroende av hur länge SVT har dem tillgängliga). Det kan man göra även med lägre hastighet.
Christa
02-07-2012, 15:29
CITAT (kerstinbern @ 01-07-2012, 19:43)  Man behöver ju inte streama svt play och andra kanaler, utan man kan i stället ladda ner programmen och se dem lokalt (när det passar och inte vara beroende av hur länge SVT har dem tillgängliga). Det kan man göra även med lägre hastighet. Hur gör man då?
kerstinbern
02-07-2012, 16:04
Det finns många sätt, det enklaste är kanske att använda sig av Pirateplay, som tar de flesta svenska TV-kanalerna som sänder på nätet http://pirateplay.se/
malcolm
04-07-2012, 12:31
Jag gjorde bredbandskollen alldles nyss och kom fram till att jag har 6,22 Mb just nu (fast jag betalar för upp till 24 Mb...) men det räcker ändå för mina behov, bredband, surf och två digital-TV-boxar.
Ladda hem och installera tex http://www.hageltech.com/dumeter/about så kan du på ett enkelt sätt se vad du har för faktisk trafik i nuläget och därmed har behov utav i framtiden. Finns säkert andra program men detta fungerar bra tycker jag. Gratis 30 dar såg jag.
Christa
07-07-2012, 15:33
CITAT (Rosrup @ 04-07-2012, 14:45)  Ladda hem och installera tex http://www.hageltech.com/dumeter/about så kan du på ett enkelt sätt se vad du har för faktisk trafik i nuläget och därmed har behov utav i framtiden. Finns säkert andra program men detta fungerar bra tycker jag. Gratis 30 dar såg jag. Tack det var ju intressant! Jag vet ju inte vad jag behöver och det är ju ett problem. Skall kolla upp det där eller rättare sagt tipsa min sambo om det eftersom det är han som är bäst på datorer.
Huggorm
07-07-2012, 16:12
2,22Mbit/s har jag enligt färsk mätning. Det räcker utmärkt för surfning, men kan bli dåligt vid streamande av film. Men då får man trycka paus och vänta till det fått lite försprång. Jag får snart 100Mbit fiber, men det behövs knappt
Anki på Öland
07-07-2012, 16:18
Bytte härom dagen till 4G mobilt bredband och jisses vilken bra mottagning jag fick! Och fort går det nu
malcolm
07-07-2012, 17:18
Ringde til Telia ikväll, de skickar hit en tekniker på onsdag.
Christa
08-07-2012, 08:29
CITAT (Huggorm @ 07-07-2012, 17:12)  2,22Mbit/s har jag enligt färsk mätning. Det räcker utmärkt för surfning, men kan bli dåligt vid streamande av film. Men då får man trycka paus och vänta till det fått lite försprång. Jag får snart 100Mbit fiber, men det behövs knappt Vad innebär "streamande av film"? Hur är det med stora pdf-filer? Är det någon som vet om man kan ha mobilt bredband i ett hus på plåtfasad och plåttak?
varghem
08-07-2012, 08:41
CITAT (Christa @ 08-07-2012, 09:29)  Vad innebär "streamande av film"?
Hur är det med stora pdf-filer?
Är det någon som vet om man kan ha mobilt bredband i ett hus på plåtfasad och plåttak? Kompisen har en granne med plåtfasad och hon har 0 i mottagning på mobilt så hon fick vackert anlita Felia igen. Grannen hade också så stora problem att han återgick till samma.
Huggorm
08-07-2012, 09:04
CITAT (Christa @ 08-07-2012, 09:29)  Vad innebär "streamande av film"?
Hur är det med stora pdf-filer? Streama är när man tittar samtidigt som det laddar ner, man laddar alltså inte ner hela filmen till sin egen dator först innan man tittar. Youtube och SVT play streamar till exempelvis sitt material, medan det man laddar ner på pirate bay måste laddas ner helt innan man kan kolla. Så om man ser på streamat material måste ju uppkopplingen vara så snabb att det laddar ner lika snabbt som man tittar, annars får man pausa och låta streamningen få ett litet försprång. Stora PDF är inga problem, men ibland får man vänta en minut på att det skall ladda klart. Det har aldrig känts som något problem. Det värsta med mobilt bredband är att näten är så överbelastade ibland. På kvällstid exempelvis när många är online, så står det ofta still i perioder. Men det beror förstås på hur många kunder de har i området.
skånepåg
08-07-2012, 11:06
Finns torrent klienter så man kan streama/titta på sitt matrial samtidigt som det laddas ner, men inte så användbart på öppna trackers som piratebay De mobila tjänsterna ska bli bättre med nya frekvenser men fortfarande under test stadie så får se Och Felia lämnar jag okommenterat Finns gott om streaming tjänster för film och musik numera men det bästa finns ju utanför vår region så lite dåligt utbud när det kunde varit mycket bättre för flera år sen, men även det är på uppgång, följde inte senaste teknik mässan när de skulle intrudesera nya tjänster men får se till höst/vinter då de skulle komma på marknaden ^^ Men 8-10Mbit/s är att föredra om det mesta ska flyta på
malcolm
08-07-2012, 21:00
På onsdag kommer Telia hit för att kolla mitt bredband, det lär inte kosta något såvida jag inte själv ställt till med något.
anki/ronninge
09-07-2012, 05:06
hej Vi har 80 mb per månad att förbruka. vi har två ungdomar som surfar en del, spelar spel, kollar filmer och tar säkert ner både det ena och det andra. Själv arbetar jag vid datorn stundtals hemma, så nätet är igång, dagligen Vi har xlarge paketet. det räcker oftast en månad, beroende på vad som görs, det gäller att inte tanka ner, stora filmer,(alltförmånga) då får man vara medveten om att nätet kan sacka i slutet av månaden. men det är vi medvetna om! vad som exakt suger mb under surfning är lite knepigt att veta...naturligtvis det man tankar ner, men även de man tankar ner för stunden, typ youtube, filmer tv play osv.. kan bara säga att 80 mb , räcker för 4 pers under en månad.......om vi surfar vettigt.
Huggorm
09-07-2012, 05:23
Det kan väll inte bli långa stunder av youtube eller SVT play innan man är uppe i 80 megabyte?
anki/ronninge
09-07-2012, 05:27
hm ursäkta kanske är 80 gb vi har CITAT (Huggorm @ 09-07-2012, 06:23)  Det kan väll inte bli långa stunder av youtube eller SVT play innan man är uppe i 80 megabyte?
skånepåg
09-07-2012, 07:06
Streaming tar inte så mycket för gämntemot om man skulle ladda ner, kör en del i mobilen upp mot 5gig får jag göra av med men inte så ofta man går upp mot deras gränser Har man begränsat internet så får man ha lite koll och utvärdera där efter =/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|