Christa
01-07-2012, 15:35
Telia skall ju ta bort en del av det fasta telefonnätet. Vet ni någon webbplats där man se vilka stationer det gäller?
Gossen Ruda
01-07-2012, 15:38
Vet ej men det sista jag har hört är att projektet har stoppats pga för dålig tillförlitlighet. Det råkar vara så att långt ut på landet där ledningarna är som längst är också mobiltäckningen som sämst.
Anki på Öland
01-07-2012, 15:59
Borde ju rimligtvis vara på telias webplats man kan läsa om eventuella planer på det...
Christa
01-07-2012, 16:17
Jag hittar det inte via Telias webbsida men när jag sökte via google så hittade jag en sida som säger att det är stationer där det inte går att bygga ut till bredband som skall tas bort.
Det finns massor av frågor och svar om hur telefonin kommer att funka där det fasta nätet är borttaget men jag hittar inget om vilka stationer det gäller.
http://www.telia.se/privat/teknikskifte/teknikskifte.page
Myosotis
01-07-2012, 16:20

Får väl återgå till att skicka röksignaler då
mamamaggan
01-07-2012, 19:36
Ring till Telia och hör med dem. Annars har jg hört det som Ruda pratade om , att de inte får ta bort den fasta telefonin eftersom det blir för dålig med mobilt.
Det är en fråga om säkerhet också , om det är dålig täckning med mobilt så kan man inte ringa polis, ammbulans eller räddningskåren .
Det måste väl finnas en myndighet som ger ut regler ? Någon som vet vilken ?
Gossen Ruda
01-07-2012, 20:29
Det är lite lurt numera. En gång i tiden hade Telerverket och sedan Telia ett samhällsansvar, alla skulle kunna få telefon var de än bodde. Sen kom konkurrenterna som inte hade samma ansvar och då kom de billigare undan. Numera är samhällsansvaret borta så i princip skulle Telia bara kunna stänga linjerna. Att detta är politiskt omöjligt säger ju sig självt men så är läget.
PS. Myndigheten borde vara Post och telestyrelsen.
Jag tror (av egen erfarenhet) att ett sätt att kolla kan vara att ringa och höra om de har några lediga platser för fast telefoni i det område där man bor. Jag försökte hjälpa en sjuk vän att återgå till fast nät via Telia, men fick då svaret att inga platser var lediga och att man inte tänkte fixa nya, eftersom man ville minska fasta nätet och gå över till mobilt. (Dock gick det där att få fast nät via Tele 2 - mot samma kostnad som för Telia, drygt 900 kr)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.