Full version: Mina mangroveplantor
CillaM
Vill bara visa hur minamangroveplantor ser ut idag. Inte höga som så, men de trivs iaf blush.gif
spacepingo
Häftigt, men hur sköter man en sån? De är väl träskväxter som lever i deltan med både sött och salt vatten? Eller funkar det med bara stillastående vattenn som byts? Jag antar att den har det blött eftersom den står i en hink smile.gif

Nu när jag tittar närmare ser jag att det inte är en hink utan en kruka shy.gif
Alexander-VG-zon3
vad fina och bra verkar dom växa tummenupp.gif har testat någon gång i mina akvarium,, men det har inte blivit någon långvarig trivsel.
CillaM
Ser jag bara till att de står i vatten, ganska mycket, verkar de bara trivas. De står ljust men skuggigt under avokadoträdet vilket verkar vara perfekt för dom. O jag byter inte vattnet alls, som sagt de är träskväxter o i inomhusklimat så tillgodogör de sig det de behöver.
RitRat
Jag har också haft mangroveplantor, men de överlevde inte sin första vinter.
Jag tog hem några små skott från Gambia. På mangrove växer det ner ett 15-20 cm långt rotskott från varje blomma, efter blomningen. Jag vet inte riktigt hur det fungerar. Kanske fröet gror på kvisten, och roten växer ut där. Sen ramlar roten ned som ett spjut och sjunker i dyn under busken/trädet.

Eller - Nu när jag läste lite mer, fick jag tanken att den där långa kapseln är ett FRÖ kanske.

Här var det ganska mycket fakta:
http://www.susanscott.net/OceanWatch2008/feb-01-08.html
CillaM
Ja precis, den långa kapseln, fröet, är ett färdigt träd som bara behöver fälla ut rötterna. Det är utformat så att när det faller ner i dyn så faller det som en spets, gansa så långt ner i dyn.
RitRat
Och det verkar vara så att mangrove inte alls *behöver* salt för att trivas, utan det är så att den kan *tolerera* salt på växtplatser där det finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon