Cathis1
Hej,
Jag är helt ny här på Odla.nu, har anmält mig för jag undrar vad det är för växt i vår trädgård. Vi har nyligen flyttat och trädgården har helt halkat efter då vi istället renoverat huset. Mycket ogräs har det blivit och jag bifogar ett foto på ett ogräs med nio blad och som oerfarna jag tycker liknar cannabis. Kan inget om trädgård och ännu mindre om Cannabis. Vad är det för växt? Ha en skön sommar!
kerstin z5-6
Hampa, troligen från fågelfrö
mamamaggan
Om det är cannabis eller itne kan jag inte svara på till 100 % men det ser onekligen ut som något en del " röker på ".

Har ni matat fåglarna med frön ? Där är nog förklaringen i så fall .
Cathis1
Jaha, konstigt att det växer just där det växer. Vi har fält en stor gran och under den växte ingenting alls tidigare. Det är där det dykt upp. Är du helt säker på att det är hampa? Är det olagligt med hampa i trädgården? Jag är rätt okunnig som du märker...

CITAT (mamamaggan @ 01-07-2012, 20:54) *
Om det är cannabis eller itne kan jag inte svara på till 100 % men det ser onekligen ut som något en del " röker på ".

Har ni matat fåglarna med frön ? Där är nog förklaringen i så fall .

Ja, visst gör det! Inga fåglar har matats där.
mamamaggan
Har bestämt för mig att det är olagligt.

Även om ni inte matat fåglarna med frön så tror jag att det kan komma frön dit iaf från andra ställen alt att fåglarna tappar frön som de fått hos fågelmatare.

Välkommen hit ska jag väl säga också.
Cathis1
CITAT (mamamaggan @ 01-07-2012, 21:03) *
Även om ni inte matat fåglarna med frön så tror jag att det kan komma frön dit iaf från andra ställen alt att fåglarna tappar frön som de fått hos fågelmatare.

Jo, det är sant att fåglarna kan ha tappat frön där, när de suttit i granen. Om det är pga fågelfrön borde inte då alla ha hampa i sina trädgårdar ;-) Får erkänna att det verkar lite dumt att blanda in något som är olagligt att odla i fåglefrön!

CITAT (mamamaggan @ 01-07-2012, 21:03) *

Glömde säga Tack för välkomnandet :-)
Lite ovan, brukar man svar med citat eller nytt svar?

Är det någon som helt säkert vet om det är olagligt med hampa i trädgården som såtts genom fågelfrö? Kan ju vara bra att veta om man är kriminell under natten innan jag tagit bort det i morgon :-)
Cathis1
Ingen? Då får jag väl googla lite istället innan ogräsbekämpningen i morgon. Trevlig kväll!
Piccante
Det är bara hampa med hög halt av THC som ärt olaglig. industrihampa för fibrer och för oljefrö får odlas. Hampan i fågelfrö "ska" vara bestrålad påstås det så att fröerna inte gror men uppenbart missar de ett frö på 100,000 eftersom det efter varje vinter gror lite hampa här o där under fågelbord.
Cathis1
CITAT (Markus_H @ 01-07-2012, 21:48) *
Det är bara hampa med hög halt av THC som ärt olaglig. industrihampa för fibrer och för oljefrö får odlas. Hampan i fågelfrö "ska" vara bestrålad påstås det så att fröerna inte gror men uppenbart missar de ett frö på 100,000 eftersom det efter varje vinter gror lite hampa här o där under fågelbord.

Tack för hjälpen! När jag googlade verkade det som att även industrihampa är olagligt att odal, om man inte har tillstånd vill säga. Tråkigt, de är rätt fina i vår trädgård.
Eva i Skåne
CITAT (Cathis1 @ 01-07-2012, 22:02) *
Tack för hjälpen! När jag googlade verkade det som att även industrihampa är olagligt att odal, om man inte har tillstånd vill säga. Tråkigt, de är rätt fina i vår trädgård.

Det är så också. Förbjudet att odla utan specialtillstånd, oavsett om det är industrihampa eller cannabishampa,
När du nu upptäckt den ska du ta bort den. Det är inte helt ovanligt att det dyker upp en "fågel"-planta i trädgårdarna utan att folk har en susning om vad det är. Kommer farbror polisen tar dom plantan för analys och du är antagligen misstänkt tills analysen av THC-halten är klar. Ganska onödigt.
kerstin z5-6
Sannorlikheten för polisbesök är noll -du har en planta,THC halten i fågelfröhampa är låg..här odlas fält av dem..o frö blåser in .Ta det lungt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon