Full version: vattenpumpen trasig
elsemarie
Min vattenpump, som pumpar upp vatten till en pytteliten damm o sen rinner vattnet ner i en liten fåra
till den stora dammen. Nu har den lagt av, och jag undrar hur länge fiskarna klarar sig, då det inte
blir nåt syre. Jag har 2 fiskar på 2 dm, och 5 på 1 dm.
Anna-Karin Lundberg
Är du säker på att pumpen lagt av och inte bara är igensatt?
Ta upp den och skruva isär den, alltså öppna den där vattnet sugs in och ta ut rotorn (propellern) och gör rent den och hålet som den sitter i. Skrubba bort allt löst slam och den slemmiga hinna som bildas i alla skrymslen i pumpen, i utblåset och rören. Kanske är det bara smuts och inte en trasig pump du har?
varghem
Fiskarna klarar sig, jag har inte haft nån pump på flera år och fiskarna lever o frodas
elsemarie
Jag har rengjort pumpen, men den vill ändå inte. Kan filtret vara igensatt, det har ju regnat mycket
och jord o sand har åkt ner i dammen. Ska nog testa med att göra rent filtret också.

Men hur kan fiskarna få syre om inte vattnet är i omlopp??
varghem
lite rörelse på ytan av luftdrag ger syre.... även växterna om du har i dammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon