evilina
[attachment=71096:ledsen_l...ig_lotta.jpg]Först blev de väldigt torra och sen vattnade jag nog för mycket. Nu hänger de ledsamt men är fortfarande gröna... Finns det något jag kan göra för att rädda dem? Eller är det bara att ge upp och slänga dem? sad.gif
Det skär i hjärtat när jag ser dem.. Tacksam för svar från en novis som verkligen vill rädda dem!
vanjalarsa
Prova att plantera om den i en större kruka
mvh vanjalarsa rolleyes.gif Krukan ska ha dräneringshål i botten
Bassam
Hej

Dessa behöver fukt jord omkring rötterna hela tiden men:
1 Du kan borta skadade delarna och vänta.
2 Om de kommer till liv är bra annars de är död.
Obs

I vetenskapen jordbruk har vi två typer av vissnar:
A Första typ vissna växter återgå till livet om vi ger dem vatten.
B Andra typ växter blir dö, och vatten kan inte hjälper de.
C Vad brukar jag göra med dem, lägga kruka i hinken som fyllde med vatten till 2/3 del, sedan lägga jag kruka i hinken 1/2 timma. om den återgå
Till livet är bra annars jag kastar dem.

H.Bassam
RitRat
Det ser onekligen ut att dessa håller på att dö av för mycket vatten.
Du kan klippa bort de värst drabbade skotten, spara dem som ser spänstigast ut. Plantan lever och skjuter nytt om fuktigheten är lagom.

Det går inte att se vad det är för slags krukor. Är det hål i botten?
*Om ja, kan du ta ut plantan med jordklumpen, skrapa bort så mycket det går av den blöta jorden utan att skada rötterna, plantera om i samma kruka med lite ny TORR jord i kantena. Låt bli att vattna några dagar.
* om det inte är hål i botten, plantera om dem i kruka med hål. Lägg leca-kulor i botten för bra dränering.

evilina
Tack snälla för era svar! Jag ska genast göra ett försök med de tips jag fått smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon