Min ligusterhäck har blivit lite bortglömd ett par år. Nu har jag klippt tillbka den något. Kan jag använda klippet som marktäckning, istället för t ex bark, och som gödsling?
Tror ni det funkar att lägga klippet rakt på ca 15-30 cm) eller måste man köra det i kompostkvarn (som jag inte äger)?
Gärna snabba svar!
Vore skönt att slippa köra iväg skiten!
Bengalow
01-07-2012, 22:23
Bark användes väl knappast som gödsel.Det läggs på marken för att förhindra att ogräs växer upp. Sedan är ju frågan vad som ser snyggast ut...Det du lägger under häcken i form av klipp, håller ju också kvar fuktighet, vilket gynnar livet i marken. Maskarna trivs t.ex. men koltrastarna kommer snart att upptäcka matplatsen, och sprätter omkring i klippet...
Anja Danmark
01-07-2012, 22:26
Jeg bruger mit hækafklip som jorddække i drivhuset - men kun de helt tynde grene.
De andre skal gennem kompostkværnen først
Maj-Elén
02-07-2012, 08:21
Jag lägger mitt klipp från buxbumhäckarna i jordgubbslandet. Det blir fort halmgult och fungerar lika bra som halm.
Hej
Det är bättre att placeras dem först i kompost kvarn, för att expansionen Kontakta mellan dem och mellan
luft och vatten, och det gör lättare konvertera dem till växter näring.
H.Bassam
Anja Danmark
02-07-2012, 10:58
Ja - de bliver hurtigere omsat til kompost, hvis de har været en tur gennem kværnen. Man skal bare huske, at de forbruger energi, men de bliver omsat, så det allerbedste er at lave en kompostbunke (ved ikke, hvad det hedder på svensk?) og først sprede det på bedene, når det er delvist omsat. Det giver mest, hvis det er gødningseffekten, man er ude efter.
eugenia
02-07-2012, 17:46
Det går bra att använda häckklippet som marktäckning. Visst är det bra med kompostkvarn, men inte nödvändigt till detta. Liguster har mjuka grenar som kommer att brytas ner. Och de grenar som ligger kvar sent i höst kan du mosa sönder med händerna om du vill. Passa på att slänga in lite gräsklipp och löv också, så får häcken lite jordförbättring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.