Pesco
Min ligusterhck har blivit lite bortglmd ett par r. Nu har jag klippt tillbka den ngot. Kan jag anvnda klippet som marktckning, istllet fr t ex bark, och som gdsling?

Tror ni det funkar att lgga klippet rakt p ca 15-30 cm) eller mste man kra det i kompostkvarn (som jag inte ger)?

Grna snabba svar!

Vore sknt att slippa kra ivg skiten!
Bengalow
Bark anvndes vl knappast som gdsel.Det lggs p marken fr att frhindra att ogrs vxer upp. Sedan r ju frgan vad som ser snyggast ut...Det du lgger under hcken i form av klipp, hller ju ocks kvar fuktighet, vilket gynnar livet i marken. Maskarna trivs t.ex. men koltrastarna kommer snart att upptcka matplatsen, och sprtter omkring i klippet...
Anja Danmark
Jeg bruger mit hkafklip som jorddkke i drivhuset - men kun de helt tynde grene.

De andre skal gennem kompostkvrnen frst smile.gif

Maj-Eln
Jag lgger mitt klipp frn buxbumhckarna i jordgubbslandet. Det blir fort halmgult och fungerar lika bra som halm.
Bassam
Hej

Det r bttre att placeras dem frst i kompost kvarn, fr att expansionen Kontakta mellan dem och mellan
luft och vatten, och det gr lttare konvertera dem till vxter nring.

H.Bassam
Anja Danmark
Ja - de bliver hurtigere omsat til kompost, hvis de har vret en tur gennem kvrnen. Man skal bare huske, at de forbruger energi, men de bliver omsat, s det allerbedste er at lave en kompostbunke (ved ikke, hvad det hedder p svensk?) og frst sprede det p bedene, nr det er delvist omsat. Det giver mest, hvis det er gdningseffekten, man er ude efter.

eugenia
Det gr bra att anvnda hckklippet som marktckning. Visst r det bra med kompostkvarn, men inte ndvndigt till detta. Liguster har mjuka grenar som kommer att brytas ner. Och de grenar som ligger kvar sent i hst kan du mosa snder med hnderna om du vill. Passa p att slnga in lite grsklipp och lv ocks, s fr hcken lite jordfrbttring.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon