Full version: Medel mot bladlöss
Alma Mater
Ett miljövänligare medel mot bladlöss är ju att blanda 0,5 liter vatten med 2 cl rödsprit och 2 cl grön såpa. Men vet någon hur det funkar på ätbara växter som dill och persilja? Hur lång tid efter besprutningen måste man vänta innan de går att äta? Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Går att äta växterna direkt efter ifall du sköljer av växterna. Ett bättre sätt att bekämpa tycker dock jag är att plocka bladluslejon och blomflugelarver och placera på plantorna så äter de upp lössen. Sprutar man tar man död på även dessa nyttiga kryp så börjar man spruta i sin trädgård måste man ofta fortsätta hela säsongen eftersom nyttodjuren aldrig får chans föröka upp sig.
Alma Mater
Bladluslejon låter ju bra men, blomflugelarver? Då får man ju problem med blomflugor väl?
Det är min svärmor som fått löss på dillen och jag skulle hjälpa henne. Hon får avgöra hur hon ska göra.

Tack för svaret Åsa!
Åsa, mälardalen zon 2
Blomflugor är nyttodjur, blomflugor är de där flugorna som påminner om getingar i utseende. De ställer inte till några problem för växterna.

Sorgmyggor och vattenflugor man har problem med i krukväxterna kallas ofta felaktigt för blomflugor.

Såhär ser en blomflugelarv ut:

Alma Mater
Tack igen! Tänk att man lär sig något nytt varje dag smile.gif
Hjortronsylt
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-07-2012, 08:19) *
Går att äta växterna direkt efter ifall du sköljer av växterna. Ett bättre sätt att bekämpa tycker dock jag är att plocka bladluslejon och blomflugelarver och placera på plantorna så äter de upp lössen. Sprutar man tar man död på även dessa nyttiga kryp så börjar man spruta i sin trädgård måste man ofta fortsätta hela säsongen eftersom nyttodjuren aldrig får chans föröka upp sig.

Hur är det med nyckelpigor? Ja vet att de älskar bladlöss nämligen wink.gif.
Alma Mater
Jo, nyckelpigor sitter det några där men - alltför få tror jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Nyckelpigor äter löss men deras larver som man ofta kallar bladluslejon är desto glupskare, nyckelpigor lägger ofta ägg nära bladluskolonier.
Alma Mater
Vi såg något "äggliknande" men nu, som okunnig, vet man ju inte om det blir skadedjur eller nyttodjur av det.
Natur liv
Om man ofta har bladlusproblem kanske det är för många myror i området. Myrorna inte bara mjölkar bladlössen, de försvarar dem från fiender också. Fast det är väl kanske inte lätt att bli av med myrorna heller ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon