internetklas
Vad är detta för ogräs som sprider sig i min gräsmatta, och hur ska jag få bort det?
[attachment=71111:ogras.jpg]
spacepingo
En riktigt vild gissning från min sida är knölklocka. Du vet inte hur blommorna ser ut?
Eva 33c
Knölklocka säger jag med. Har den överallt här. Den är jättesvår att rensa bort. Roten, som ser ut som ett knippe vita morötter ungefär, sitter jättedjupt ner och från den går tunna rötter som sedan bildar dessa rosetter på marken som så småningom blommar. När man rensar går dessa tunna rötter av och plantan kan skicka nya skott från roten. Men när man klipper sin gräsmatta regelbundet så småningom så märks den inte av så mycket, bladen blir små och gräset växer över. Dör gör den däremot inte i första taget, gräver man en rabatt i gräsmattna hittar den snabbt dit... Att plocka bort det gröna tills det är dax att klippa försvagar förstås plantorna tillfälligt och ger gräset bättre chans. Annars är det djupgrävning som gäller, eller round-up om du vill hålla på med sånt. Men även det kräver mer än en behandling. Själv har jag gett upp tanken på att bli av med dem helt. Men i det klippta gräset så märks de som sagt inte.
joelhansson
Har du testat att "ångkoka" dem? Jag vet inte exakt vad metoden heter, men det går ut på att man sprutar ånga på växten så att den dör. Miljövänligare än round-up, men tar kanske lite längre tid. Har själv en sån manick här hemma till ogräset på grusgångarna smile.gif
CillaM
Inte så smart ifall man har andra växter i rabatten och dessutom så tar den där 'ångkokaren' bara det övre ogräset, dvs, det som är ovan jord, rötterna lever gott kvar o skickar upp nya blad. Och så till det sista, att ta död på det mikrobiologiska i jorden, det som gör att jorden är levande och bra för växterna, är inte heller så smart. Grävning och plockning/klippning är det som gäller när det gäller sånt här ogräs. Alternativt ordna med rejäl markduk och bygga uppåt med ogräsfri jord och torvbalar.
jaj-51
Har du mer än 5kvm gräsmatta använd ogräsmedel.
Handrensa kan du göra om du vil ägna all din fritid åt gräsmattans ogräs, men sommaren kanske är mer än ogräs rensning i gräsmattan
Billigast är att köpa från Tysklan såvida du inte har kontakter med de som öser ut de stora mängderna ...

CillaM
Inte så smart heller att uppmuntra till att använda gifter heller, speciellt om de dessutom INTE är tillåtna i Sverige. Ska barn och djur leka och kunna vistas på samma mark så är din rekommendation rent korkad, förutom olaglig.
jaj-51
CITAT (CillaM @ 05-07-2012, 23:46) *
Inte så smart heller att uppmuntra till att använda gifter heller, speciellt om de dessutom INTE är tillåtna i Sverige. Ska barn och djur leka och kunna vistas på samma mark så är din rekommendation rent korkad, förutom olaglig.

Gifterna är tillåtna i Sverige.
Gifterna används i Sverige.
Det krävs bara ett godkännande på en kurs för att få köpa dom i Sverige.

Saknar man godkännande från kursen är det Stroller med gift som alla får köpa och använda.
Tyvärr är stroller svindyrt.

Kanske du någon gång varit på en fotbollsplan ....
CillaM
http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-och-...mlands/?id=1921

Det är alltså inte så enkelt som du påstår. Företagare inom växtodling, med licens (godkännande) är de som får använda växtskyddsmedel (bekämpningsmedel), nu menar jag då de medel som du syftar på, inte Klass 3-medel.

http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-och-...medlet/?id=1917

http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-och-...smedel/?id=1919

Sport är inte min grej, allra minst bôsig fotboll.

Jag tycker som en skribent vars åsikt var så tydlig och klar och som jag helt och hållet håller med om: Det är inte en mänsklig rättighet att sprida gift i vår värld.
Gossen Ruda
Håller med om gifter fast här pratas det om bekämpningsmedel, dvs Roundup med det verksamma medlet glyfosat. Ett selektivt bekämpningsmedel som bara dödar växterna det träffar och som sen snabbt bryts ner i marken. Om sen personer med sämre vetande kallar detta för ett gift kan ingen doktor bota.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon