CITAT (Swerickard @ 03-07-2012, 22:46)

@ Bassam Jo kanske det

Men blir lite orolig då den växten extremt snabbt förut och var jätte fin och nu så känns det som den dör mitt i sommaren ...
@ Merlin Ah! Jo den har vanlig jord fasen... tänkte jag inte på vattnet kan ju tryckt upp växten med tiden och nu når inte röttern vattnet då det åker rakt ner.... Kan du rekommendera någon jord/lera jag ska använda? Är extrem nybörjare när det gäller det mesta...

kan jag ta grus uteifrån ? eller måste jag köpa på någon butik?
Förresten du kanske kan ge exempel på någon jord som kan användas generellt så slipper jag försöka mixa? något jag kan köpa på typ Trädgårdslandet eller liknande

Du kan ha den i vanlig planteringsjord, se bara till att det alldrig blir snustorrt i krukan. Om du tycker det torkar jätte snabbt kan du lägga grus eller bark på jorden för att minska avdunstningen.
Sen är Eken liksom många andra träd så att dom växer på försommaren och sen stannar dom. När den blir äldre kan den få en andra tillväxtomgång men troligtvis inte en så liten planta.
Alltså är det helt normalt att den har slutat växa.
I vår när jorden har tinat planterar du om den i 2 tredjedelar planteringsjord och 1 tredjedel kogödsel.
Detta gör du om varje år tills plantan växt till sig ordenligt och är kanske 1 cm i stammen sen kan du vänja över den till bomsaisubstrat och när den har börjat växa ordentligt i det nya substratet kan du börja klippa lite försiktigt i den.