Swerickard
Jag skrev för ett tag sedan att jag vill ha en ek som bonsai här på odla.nu Och nu är det så jag har sått några och en av tre klarade sig med bäst resultat . Den är ungefär 10 cm lång och har 4 blad så inte mer än så.

Grejen är det att den inte växt på ett bra tag (3-4 veckor) och jag har trott att jag en gång övervattnat tyvärr men nu har jag inte vattnat på ett bra tag och bladen vissnar eller iallafall får gul bruna fläckar på sig som sedan blir bruna och skrynklar ihop sig. Jag har använd svamp och insekts spray för att det inte skulle vara något sådant fuffens. Inget har hjälpt just nu och jag funderar på att vattna med växtnäring om det är så att näring är slut i jorden... men på bara 3 månader känns det lite udda. Någon som har något förslag? Och om bild behövs ska jag försöka fixa det smile.gif

merlin68
Vad har du för jord? Om du planterar träden i vanlig krukväxtjord kan den vara för porös och då rinner vattnet rakt igenom. Om så skulle vara fallet kan du blanda jorden med grus och lite lerjord. Står dina ekar solig, för soligt kanske? Hoppas det ordnar sig för dina blivande bonsaiträd!
Bassam

Hej

Du borde ha mer tålamod.

H.Bassam
Swerickard
@ Bassam Jo kanske det tongue.gif Men blir lite orolig då den växten extremt snabbt förut och var jätte fin och nu så känns det som den dör mitt i sommaren ...

@ Merlin Ah! Jo den har vanlig jord fasen... tänkte jag inte på vattnet kan ju tryckt upp växten med tiden och nu når inte röttern vattnet då det åker rakt ner.... Kan du rekommendera någon jord/lera jag ska använda? Är extrem nybörjare när det gäller det mesta... smile.gif kan jag ta grus uteifrån ? eller måste jag köpa på någon butik?

Förresten du kanske kan ge exempel på någon jord som kan användas generellt så slipper jag försöka mixa? något jag kan köpa på typ Trädgårdslandet eller liknande smile.gif
addo
CITAT (Swerickard @ 03-07-2012, 22:46) *
@ Bassam Jo kanske det tongue.gif Men blir lite orolig då den växten extremt snabbt förut och var jätte fin och nu så känns det som den dör mitt i sommaren ...

@ Merlin Ah! Jo den har vanlig jord fasen... tänkte jag inte på vattnet kan ju tryckt upp växten med tiden och nu når inte röttern vattnet då det åker rakt ner.... Kan du rekommendera någon jord/lera jag ska använda? Är extrem nybörjare när det gäller det mesta... smile.gif kan jag ta grus uteifrån ? eller måste jag köpa på någon butik?

Förresten du kanske kan ge exempel på någon jord som kan användas generellt så slipper jag försöka mixa? något jag kan köpa på typ Trädgårdslandet eller liknande smile.gif

Du kan ha den i vanlig planteringsjord, se bara till att det alldrig blir snustorrt i krukan. Om du tycker det torkar jätte snabbt kan du lägga grus eller bark på jorden för att minska avdunstningen.

Sen är Eken liksom många andra träd så att dom växer på försommaren och sen stannar dom. När den blir äldre kan den få en andra tillväxtomgång men troligtvis inte en så liten planta.

Alltså är det helt normalt att den har slutat växa.

I vår när jorden har tinat planterar du om den i 2 tredjedelar planteringsjord och 1 tredjedel kogödsel.

Detta gör du om varje år tills plantan växt till sig ordenligt och är kanske 1 cm i stammen sen kan du vänja över den till bomsaisubstrat och när den har börjat växa ordentligt i det nya substratet kan du börja klippa lite försiktigt i den.
merlin68
CITAT (Swerickard @ 03-07-2012, 22:46) *

Det bästa är att ta jord från en ekskog, gräv dig under täcket med löv där finns finfin jord helt gratis dessutom. Du kan gärna blanda med grus för avrinningen och även strössla på ett tunt lager grus på krukan så håller sig fukten längre. Du kan ta lite grövre akvariegrus eller Euro-grus från en offentlig lekpark (der får man nog inte egenligen - men du tar ju bara liiiiite innocent.gif ).
Swerickard
Låter som fin fina ideér som ni har med jorden båda två ska se vad jag kan göra biggrin.gif

Mitt största problem är inte att den slutat växa egentligen utan mer att dess blad blir gula och skrynkliga nästan som den torkar ut... Ehm jag kan säga att jag har blomjord med leca kulor så ni vet och det blir fuktigt och vad jag tror är bra iallafall tongue.gif
Jag ska bifoga bilder så ni kan se hur det ser ut för det växer som små spröt på grenen med :/
Swerickard
bilderna del 1

Del 2
addo
CITAT (Swerickard @ 05-07-2012, 01:42) *
bilderna del 1

Del 2

Aj den ser tyvärr döende ut sad.gif

Har du den alltid innomhus?
Swerickard
Jag hade den inomhus det första taget då växte den bra utan problem sen tog jag ut den under våren då det började bli lite varmt och så, och sen såg jag att den verkade må dåligt av det så då tog jag in den igen... sad.gif Synd att den är döende särskilt om jag inte förstår vad jag gjorde fel för då kan jag inte lära mig något av det :/
Carex
En ek är en utomhusväxt och ska aldrig stå inne. Att flytta den fram och tillbaka gör inget bättre. Låt den stå ute i relativ skugga och se till att den har vatten men inte för mycket. Står den i en typisk bonsaikruka? Isåfall ifall dne repar sig sätter du den i en vanlig lite större. Läs på lite om bonsaiodling:) och om man vill odla en växt är det alltid en god idé att ta en titt på dess växtförhållanden i naturen.
Swerickard
Den står i en vanlig kruka och jo jag tänkte samma sak men den ser ju inte ut att klara sig ute när löven i stort sätt vissnar därför tänkte jag att ta in den kan vara bättre för stunden tills den repar sig..
addo
Jag kan tänka mig att eken brände sönder bladen när den kom ut, man måste ställa den skuggigt i början för att sedan successivt flytta den till dess slutgiltiga plats. Ställ ut eken skuggigt och flytta den en gång i veckan till en ljusare plats.

Har den torkat ut helt någon gång? Det ser ut som om den har torkskador snarare än solskador.

Allt hopp är inte ute, om du ställer ut den och sköter vattningen så kan den klara sig. Du ska däremot inte räkna med att den växer något mer i år.

Sen i höst när den har tappat bladen så gräver du ned krukan i marken så bara stammen sticker upp, sen lägger du en lövhög/ris/barr över eken. Lövhögen tar du bort när all snö har smällt bort och det är plussgader på dagarna, Krukan gräver du upp när tjälen har tinat. När knopparna börjar svälla borde det vara lämpligt att plantera om.
Swerickard
UNDERBART SVAR ADDO biggrin.gif!

Tack detta kommer hjälpa mig mycket och ja den kan ha torkat ut då jag åkte iväg till Sundsvall en vecka och det kan vara det som gjorde det i den varma solen! Ställer ut den omgående och ställer den på ett område som har mer skugga och ser till så den blir vattnad bra!

Tack så mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon