pepita13
Köpte två skott av doftpelargonen på tradera,när den kom hem till mej 5 dagar senare (efter att ha legat på posten i två- tre dagar) såg den ut så här sad.gif . Tror ni att den kommer att ta sej, och hur ska jag göra för att den ska trivas? jag har aldrig haft en pelargon så jag är novis på den blomman help.gif g.gif

Dr Westerlunds doftpelargon

varghem
vattna den men inte alltför mycket.... låt den stå ljust men inte soligt så kommer den nog igång... när du ser småskott på grenarna klipp ner den
pepita13
CITAT (varghem @ 03-07-2012, 17:42) *
vattna den men inte alltför mycket.... låt den stå ljust men inte soligt så kommer den nog igång... när du ser småskott på grenarna klipp ner den

Tack för ditt svar rose.gif
ingaröbo
Hej!
Såg annonsen på tradera och och måste få säga att jag skulle skämmas att sälja något sådant. I mina ögon en ful planta. Varför låg den på posten så länge? Hoppas du klagade till säljaren.

Jag skulle ta skott från den och vänta på att det skjuter nya på det som blir kvar efter nerklippningen. Vattna sparsamt och ha den gärna utomhus i halvsol om det går.
Jag har många o stora exemplar här hemma o skickar en planta eller två till dig om du misslyckas med det du har fått tillsänt.

Lycka till
pepita13
CITAT (ingaröbo @ 04-07-2012, 16:47) *
Hej!
Såg annonsen på tradera och och måste få säga att jag skulle skämmas att sälja något sådant. I mina ögon en ful planta. Varför låg den på posten så länge? Hoppas du klagade till säljaren.

Jag skulle ta skott från den och vänta på att det skjuter nya på det som blir kvar efter nerklippningen. Vattna sparsamt och ha den gärna utomhus i halvsol om det går.
Jag har många o stora exemplar här hemma o skickar en planta eller två till dig om du misslyckas med det du har fått tillsänt.

Lycka till

Tack för ditt svar, och jag ska försöka mej på era förslag och hoppas att den överlever. Det är tråkigt när man blir lurad på en sida som tradera, men av henne köper jag inget mer.
Klarar jag inte av detta så hör jag gärna av till dej om ett skott rose.gif thanks.gif
jaj-51
Hej.
Jag har köpt några pelargonsticklingar på tradera.
En del är duktiga och andra ...

Ett tips köp inte av de som bara tar 12kr i frakt!

En riktig förpackning med utrymme för sticklingen kostar minst 36kr i porto.

Jag är nybörjare på pelargonsticklingar ...
pepita13
CITAT (jaj-51 @ 04-07-2012, 17:39) *
Hej.
Jag har köpt några pelargonsticklingar på tradera.
En del är duktiga och andra ...

Ett tips köp inte av de som bara tar 12kr i frakt!

En riktig förpackning med utrymme för sticklingen kostar minst 36kr i porto.

Jag är nybörjare på pelargonsticklingar ...

Tack för tipset thanks.gif Det kan vara bra att veta.
ingaröbo
CITAT (pepita13 @ 04-07-2012, 17:03) *
Tack för ditt svar, och jag ska försöka mej på era förslag och hoppas att den överlever. Det är tråkigt när man blir lurad på en sida som tradera, men av henne köper jag inget mer.
Klarar jag inte av detta så hör jag gärna av till dej om ett skott rose.gif thanks.gif

Är man missnjd ska det synas på omdömet, du sätter ju betyg på säljaren rolleyes.gif

jaj-51
CITAT (ingaröbo @ 04-07-2012, 18:38) *
Är man missnjd ska det synas på omdömet, du sätter ju betyg på säljaren rolleyes.gif

Håller med.
Tyvärr fungerar detta dåligt med omdömen på tradera eftersom säljarna svarar med ett dåligt omdömme om köparna.

Fins till och med säljare som skriver detta i sin presentation om sig själva.
Också ett sätt att hitta de oseriösa ...
Jultorpet
Det är inget problem att skicka pelargonsticklingar för 12 kr porto! Någon enstaka gång kan det naturligtvis gå tokigt i hanteringen, men det kan det göra med kartong också, men oftast fungerar det hur bra som helst. Jag har 99% positiva omdömen och får dessutom ofta kommentarer just om att det är bra packat.
Däremot ska växter naturligtvis inte skickas så de blir liggande på Posten över helgen.

Nog tror jag du får den där att leva men jag håller ju med om att det inte var någon snygg planta, stor men ful. Skulle inte skicka en sån jag heller om det inte var den sista, nedsatt i pris och godkänd av kunden!
jaj-51
CITAT (Jultorpet @ 07-07-2012, 01:34) *
Det är inget problem att skicka pelargonsticklingar för 12 kr porto! Någon enstaka gång kan det naturligtvis gå tokigt i hanteringen, men det kan det göra med kartong också, men oftast fungerar det hur bra som helst. Jag har 99% positiva omdömen och får dessutom ofta kommentarer just om att det är bra packat.

Som köpare har jag en annan åsikt.
12Kr frakten ger alltid en mer eller mindre misshandlad och manglad stickling.

Omdömen på tradera är tveksamt, säljarna hämnas direkt med ett dåligt omdöme på köparna.
Finns de som t.o.m hotar med det i sin presentation.

Det finns några seriösa firmor som säljer sticklingar på postorder ingen av dessa postar för 12kr.
Man blir så glad när man öppnar dessa paketen.

Hembyggda lådor av papper häftklammer och maskeringstejp som dessutom knappt får väga något är undermåligt. En bra kartong för pelargon sticklingar (E-handels låda) kosta knappt 4kr och går som skrymmande

Jag har i år följt många av de storvuxna pelargonsticklingarna på Tradera ...
Ofta säljs de till överpriser och flera hundra kronor över vad de kostar från en seriös firma.

ingaröbo
jaj-51, vad är det för lådor du menar, E-handelslåda, har du nån länk så jag kan få se hur de ser ut, tor aldrig jag har sett någon sådan.
jaj-51
CITAT (ingaröbo @ 13-07-2012, 09:58) *
jaj-51, vad är det för lådor du menar, E-handelslåda, har du nån länk så jag kan få se hur de ser ut, tor aldrig jag har sett någon sådan.

Hej. E-handelslåda
Sticklingen paketeras med lite plast runt roten och en tejpbit, sen rulla in sticklingen i ett papper med namnetiket.
Lådan rymmer tre stora fina sticklingar (sex små)
mamamaggan
Har sålt på Tradera och skickat för 12 kr om det går. Det viktigaste är att som säljare bara skicka måndag - onsdag för at tinte riskera att plantorna blir som dina.

Har packat så här när jag sålde :

Blött hushållspapper om roten , ner i plastpåse , sedan ner i tom hushållsrulle och så ner i kartong. Det kan gå för 12 kr om man har tur.
Eva i Skåne
Jag har både sålt och köpt många pelargoner på Tradera för en del år sedan.
Jag har oftast skickat i mjölkpaket och då blir portot 36kr och sticklingarna ligger bra skyddade.
Det förekommer många blandade, mer eller mindre bra, former av paketering, men det fanns säljare som hade köpt in kartonger som klarade 3cm-gränsen och som passade utmärkt till mindre sticklingar och då var det bara 12kr i porto, men en avgift på några kronor för kartongen.
Jag tycker inte man generellt kan säga att 12kronors porto betyder dåliga sticklingar!

Men nu kan man väl inte kalla Pepitas pelargoner för sticklingar. unsure.gif
Bassam
Hej

Det är inte priset som bestämmer, men det är som bestämmer är att de inte ska torka på vägen, om de är svår torka, De ska dö och vi kan inte hjälpa dem.

Obs
likadan med människor som haft hjärta problem om vi hinner gör till dem akutmottagning, de kan tillbaka till livet igen, annars vi kan säga tyvärr bara.
H.Bassam
Jultorpet
Sk brevpack som är under 3 cm tjocka men mycket stadiga och bra har jag köpt in men använder dom bara till ett par sorters sticklingar, begonia och plectranthus, som är extra sköra.
Beskriver dessutom i alla vinnarmail hur jag packar varorna och vill man ha bättre förpackning och betala lite mer för frakten så går det bra att säga till om det, men det händer väldigt sällan att någon gör det.

Vad gäller hemgjorda pappförpackningar så kan de vara mer till skada än skydd tycker jag. Har fått hem växter som varit mer eller mindre pressade mellan pappskivor, då anser jag att min packning fungerar bättre.

När det gäller portokostnaden tycker jag det verkar som kunderna ändå tycker att jag tar för mycket, får sämst betyg när det gäller just fraktkostnad.

Angående omdömen på Tradera så sysslar inte jag med hämndomdömen, har aldrig gjort. Klart det hänt att jag gett minus någon gång men då har det varit befogat inte för att hämnas. Viktigt är också att kunden hör av sig till mig först innan omdöme lämnas. Jag är ju ansvarig för varan till kunden fått den och har något hänt på vägen så måste man ju säga till för att få det uppordnat, inte ge mig negativt omdöme när Posten gjort fel!

Till sist måste jag hålla med Bassam, viktigast är att växten inte torkar bort på vägen. Jag har köpt en del växter som kommit med lite lös plast bara om själva rotklumpen och det anser jag vara för dåligt, dom är rätt torra då faktiskt. Jag stoppar alltid hela växten i plastpåse.
Värsta var nog när jag köpte en brunnäva som kom mycket dåligt förpackad mitt i sommaren när det var varmt. Den var torrare än bra hö! Blev bara smulor av det ovanjordiska. Planterade ändå rotklumpen och den tog sig faktiskt, otroligt nog, men det var en näva det, en pelargon hade nog inte gjort det i det skicket.
pepita13
Min pelargon kom med plast bara runt själva rotklumpen sad.gif Den klarade sej inte utan det blev bara pinnar på den så jag fick slänga den:( Det känndes ska ni veta. Men jag handlar aldrig av henne igen.. jag har köpt många sticklingar på tradera, och dom har alla varit bra packeterade med bra frakt också.. 12 och 24 kronor har gett i frakt, och jag har inte haft något att klaga på smile.gif
jaj-51
När jag skrev om fraktpriset så tänker jag på de storväxta pelargonerna typ Turkisk / Grkisk Jätte.

Men det fins ju småväxta pelargonior också ...
Sen beror det på hur stor och kraftig sticklingen är också förstås.

Ofta är det inte någon bild på köpeobjektet bara typ "välrotat" "rotat" "orotad"

Alla pelargonsticklingar jag köpt på tradera och av firmor har bara haft plast runt rotklumpen. Ofta tejpad och lite pyssel att få av utan att skada rötterna.

Postas pelargonior i plastpåse som täckerhela sticklingen?
Jultorpet
Ja jag lägger alltid hela sticklingen i plastpåse.

Papper runt rotklumpen, plastpåse om hela växten, tidningspapper om och i kuvert.

CITAT (jaj-51 @ 17-07-2012, 14:50) *
När jag skrev om fraktpriset så tänker jag på de storväxta pelargonerna typ Turkisk / Grkisk Jätte.

Men det fins ju småväxta pelargonior också ...
Sen beror det på hur stor och kraftig sticklingen är också förstås.

Ofta är det inte någon bild på köpeobjektet bara typ "välrotat" "rotat" "orotad"

Alla pelargonsticklingar jag köpt på tradera och av firmor har bara haft plast runt rotklumpen. Ofta tejpad och lite pyssel att få av utan att skada rötterna.

Postas pelargonior i plastpåse som täckerhela sticklingen?
ingaröbo
Nu du pepita13, nu är dina sticklingar packade. Jag ska alldeles snart åka iväg till posten o lämna paketet, har du tur har du ett paket att hämta i morgon, skrymmande post.

Hoppas du blir nöjd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon