|
... om vi som är här på Odla.nu kunde byta, köpa och sälja växter med/från/till varandra för att det är en underbar hobby som vi vill göra så mycket som möjligt av? Istället för att tjäna pengar, vilket uppenbarligen måste vara syftet att döma av den prissättning som emellanåt förekommer på "Radannonser". Rent hutlösa priser på vissa sticklingar och fröer! Jag vill - och tar mig friheten att förmedla detta här - bli befriad från ett antal hallon-, jordgubbs-, rabarber- (oxalsyrerik) och smultronplantor mot ersättning för frakt, så snart snön försvunnit och värmen kommit så det går att gräva i Boråstrakten. Jag har inte en aning om vad det är för sorter tyvärr. Först till kvarn... Mvh Fenja
gammelnalle
22-03-2004, 22:33
Bra initiativ!!! http://www.geocities.com/bytafro hade vi sedan gammalt....
Tack Gammelnalle! Hoppas det är fler som håller med... Fenja
Men kära hjärtanes, vi har ju sedan många år en egen köp-byt-sälj-avdelning här på Odla!! Är det ingen som hittar dit?????? K-B-S
Här delar massor med sig av sin kunskap gratis, men frön och blommor får man betala, som egentligen inte kostat givaren mycket men omvårdnaden och lite jord kostar också Självklart ska man betala för frakt och porto och om man vill ge en slant frivilligt så uppskattas den säkert mycket av blomstergivaren. Jag har varit på jakt efter en planta länge, nu har jag hittat en som vill dela med sig. Jag blir så glad att jag gärna betalar , jag är inte snål på det viset.
160kvm stort hus
23-03-2004, 10:08
Bra inti.. ini...eh? Bra förslag!!
Jag skulle vilja ha lite jordgubbs och smultronplantor, gärna smulgubbar om det går.
Jag har st paulia, robs mini vinnie en mindre st paulia med utsökt vackra blommor. Ljuslila med små mörklila prickar, gul i mitten. Små ljusgröna blad. Blommar som f.. n just nu. Inköpt på mässan förra året. Har förökat sig till fyra små plantor, minst.
Just nu har jag inte så mycket, men till sommaren kommer jag att få en massa pelargoner. Och rabarber.
Bor i haninge.
Mvh G
Copycat
23-03-2004, 11:04
Själv har jag massor av smultron. Jag tror nästan att dom t.o.m. har hejdat framfarten på kirskålen. Jag får se framöver våren när det tinar IGEN. Är det någon som vet om smultron är starkare är kirskål?
Jag VET att det finns köp/byt/sälj här på Odla.nu, det är prissättningen HÄR, och på andra ställen, jag tycker är löjligt hög emellanåt. Man klickar sig till den avdelningen via "Radannonser" på Odla.nu:s förstasida Sylvia! Vilket jag inbillade mig framgick av det jag skrev... Det handlar inte om snålhet om nu någon tror det, jag tycker bara att det är en trist inställning att ta hutlöst betalt för plantor eller sticklingar som man ändå inte har plats för! Om ni som vill ha plantor av mig är vänliga och pmar mig, så hör jag av mig när jag kan börja skicka. Mvh Fenja
Dr Grön
23-03-2004, 11:29
Busbra inlägg! Skicka några hallonplantor framgent så blir jag överlycklig! Dr Grön
gmasterb
23-03-2004, 19:21
Jag har samlat på mig en hel uppskov av aklejor av olika sorter. Tyvärr så är det många som skall sås nu i vår utav mig men är villig att byta eller sälja mot frakt. Tyvärr kan inga mängder ges bort utan i första hand blir det bara småportioner. Men men. Bara att mejla om någon är intresserad. Har även andra fröer.. //Stefan stefan@tradvard.se
annchapanncha
24-03-2004, 20:00
Hejsan. Jag håller verkligen med om det där ,med priserna på Odlas köp byt sälj. Rena rama ockerpriserna. Sen när man ger bort så blir det gladare och plötsligt vart det byte fast det inte var meningen. Det märkte jag med mina rizomer, jag trodde aldrig att folk skulle bli SÅÅÅÅ glada för dom, så jag har fått gåvor på posten som jag inte ens bad om, det är TOPPENKUL. Jag är med på byte om nån vill. Annchapanncha
Hej Annchapanncha! Jag har pelargoner och annat inomhus, runt hundratalet perenner - mest örter och en hög fröer som ligger och väntar på nästa år, vad är du intresserad av? Jag byter gärna! Mvh Fenja
annchapanncha
25-03-2004, 07:57
Vad kul.
Jag har; inomhus alltså; Bondlilja, Röd Klockmalva, Crassula, lite blad kaktusar som jag inte vet namnet på, nåt ludet smalt som verkar som en sukkulent, nåt oludet sukkulent, skvätt iväg.
Jag skulle vilja ha en Spindel lilja OM det finns. Annars är det skitkul med vad som helst. Örtkryddor är jätteinressant.
I trädgården har jag; Orange lilja, Moses brinnande buske(frön till hösten), lite "gamla" rosor som är vita och rosa, Libbsticka. m.m.
Mjela mig så kan vi bestämma nåt.
Annchapanncha
gammelnalle
25-03-2004, 08:25
Åsa K, zon 1
25-03-2004, 08:43
Och jag har nu några sticklingar från "äkta" citronträd. Mot fraktkostnad. Jag har ibland lyckats rota dem i vatten, det tar tid men ibland går det.
Copycat
25-03-2004, 11:21
Kirskål har jag så det räcker och blir över ! Men du kanske skulle vilja ta över mina "vackra" snårvindor (tror jag att dom hette) som jag råkade plantera med flit. Jag visste inte bättre, men tyckte att det var en SÅÅÅÅÅÅfin växt. Tji fick jag. Hon finns numera ÖVERALLT. Vacker, jovisst, men ack så bångstyrig.
Någon som har lite bokharbinda (tror jag den hette - Arkitektens tröst)?
Roligt med lite gensvar, ni som är intresserade av det jag har kan gärna maila mig direkt! Mvh Fenja
kopernikus
25-03-2004, 16:04
Kan inte annat än hålla med!! Skulle aldrig drömma om att ta betalt för blomskott!! Jag byter gärna lite.. har lite av allt möjligt!!
söderbönan
27-03-2004, 17:41
Jag har massor med överblivna frön; Wisteria, Petunia prism White F1, Malva rosa Silver Cup, Venusspegel, Dockkrage, Hängverbena Imagination, Luktreseda reseda Odorante, Kärleksblomster, Humle, Citrongräs. Jag har sticklingar till Röd Rosenknoppspelargon, rotade, Änglavingebegonia, orotade. Vill ha; Bacopafrö (Snöflinga), sticklingar av perenner t ex salvior ...eller annars förslag. Byter Mycket Gärna!
Jättebra ide! Jag har en del sticklingar av hoya bella men jag vågar inte lova nåt just nu eftersom jag har lovat bort en del via köp_BYT_sälj. Jag kommer att få en del fint tillbaka där. Just nu känner jag att jag måste vänta tills fler fått nya blad innan jag lovar bort dem.
En är tjingad till dig annchapanncha som tack för femöringarna. De har börjat komma upp nu och växer så fint.
Jag tycker att en rolig bit av trädgårdsintresset är att komma undan billigare genom att lära sig föröka i stället för att lägga pengarna i olika girigbukars fickor oberoende av om girigbukarna är privatpersoner eller handlare!
söderbönan
07-04-2004, 15:34
Lyfter upp tråden! Ingen som vill ha lite frön?
söderbönan
07-04-2004, 20:30
Malvafröna är bortlovade! Ingen annan som vill ha frön?
Jag byter gärna frön av blomman för dagen fjärilskrasse de höga vita o en del annat de syns i mina album vilka jag odla ifjol altanen o trädgårdsalbumen hör av er
söderbönan
08-04-2004, 01:14
Ariana! Fröna är dina! Någon mer som vill så?
lilla mamma
09-04-2004, 08:56
Förra året annonserade jag efter örter. Eftersom jag är född förvirrad så kommer jag inte ihåg vad du hette som delade med dig. Men du mailade mig och bad om postens förfrankerade vadderade kuvert. Sedan kom kuvertet åter, så fullt att det var ihop häftat. Det var så mycket att tårarna trillade av lycka. Nästan allt är kvar, men om du ser detta skulle jag vilja ha kontakt med dig igen och tigga ett par myntor till. Samtidigt som jag vill tacka. Annchapanncha, vill du ha lökar av mig som tack för femöringarna? Det är en rosa urform av amaryllis. Dessutom AnnSofie Asplind, för två år sedan sände du mig ett paket med massor av krukväxter och jag kan fortfarande inte tacka dig, speciellt för min första minipelargon. Det finns människor som delar med sig. Om någon vill ha streptocarpusar längre fram i sommar, hör av er så jag vet så ska jag se vilka som blommar. Jag tycker att forumet ger mig en glädjekick i vardagen. Jag blir glad av att se allas inlägg och att vi kan hjälpa varandra. Kram Anita
Bra intiativ, Fenja. Och lilla mamma, straptocarpus är jag väldigt intresserad av. Har misslyckats med det här snabbt-uppdrivna-växthus exemplaren, men de är likafullt en favorit. Vilka färger har du?
annchapanncha
09-04-2004, 15:50
Hejsan. Visst är det kul med etta forumn, jag håller med dig lillamamma. Jag kan gärna tänka mej en lök om jag får. Jag blir jätte glad för det. Jag tycker mycket om lökväxter. Dom brukar vara tacksamma och lättskötta. Tusen Tack.
lilla mamma
10-04-2004, 19:14
Rosa, blå, cerise, vit allt
Nu, småblommig blå med vitt gap och vita streck.
Annchapanncha, din adress till personligt meddelande så kommer lökarna i veckan.
annchapanncha
13-04-2004, 12:10
Adressen finns där nu.
Tusen Tack.
Cerice är vackert.
Tusen TACK.
Vill passa på att säga: Stort tack till alla som jag fått jättefina och ovanliga växter av genom denna tråd!! Jag ska just sätta saxen i en pelargon som jag tror heter Greengould, någon intresserad? Mvh Fenja
Trädgårdsmannen
13-04-2004, 13:38
Söderbönan - blev klart nyfiken på lite av dina fröer, så jag hoppas att tråden lever i någon form till hösten när jag byggt upp ett litet eget frölager att byta med - I´ll be back...!
lena:-)
13-04-2004, 14:22
Jag har chilli-frön...från mexico. Gav massor av små röda chili  på små buskiga plantor(odlade i kruka på terass) förra sommaren.
Tacksam för chillifrön kan va kul, att pröva skickar dig fjärilskrasse har mycket frö kvar av lite olika mest ettåriga blomfröer ock gula shors o kallebass om någon vill ha hör av er
Pia mitt i Skåne
15-04-2004, 11:33
Är det någon som vill ha små groddplantor av livsblad? Jag har några olika och jag tycker att det är synd att behöva slänga dem.
lilla mamma
21-05-2004, 18:34
Och jag har små aprikosa fröplantor av stockros och även rödblommande stockros. Om någon är intresserad.
och även randgräs om någon vill byta mot annat kul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|