merlin68
03-07-2012, 19:03
Min fattigmans ginseng, frösådd för två år sedan, har tagit fart nu under våren och sommaren. Den slingrar sig numera ca 160 cm runt en pelare och har en enorm växtkraft! Hur mycket mer kommer den att växta? Bor i zon 3-4 i Roslagen.
Eva 33c
04-07-2012, 19:59
Min växer i ett lite skuggigt och ganska torrt parti sen flera år och klättrar på en liten rönn. Jag tror att den kanske är ca 2 m hög och det är ingen match för den. Den blir inte högre för varje år nu, men det kommer fler stänglar.
merlin68
04-07-2012, 20:35
Tack för svaret Eva33c ! Du bor ju i zon 5 så då räknar jag också med den höjden

Min är egentligen inte en planta utan flera st, jag planterade dem i en "klump" som små fröplantor. Har din planta blommat och vilken färg får klockorna? Har googlat och de ser lite vit-lila ut, har alla fattimans ginseng den färgen på blommorna?
Eva 33c
08-07-2012, 17:09
Här är några bilder på min
codonopsis pilosula. Jag tror den bara finns i denna färg. Man uppfattar den som gräddvit på lite håll. Det ser rätt fint ut när rönnen blommar på sensommaren med dessa små klockor : ) Tittade på min rönn idag, och den är nog snarare 3 meter hög numera och codonopsisen hänger fortfarande med...
NiklasTyreso
09-08-2012, 20:17
Gör ni the av plantan?
Eller torkar ni den och äter torkade blad?
merlin68
09-08-2012, 20:52
Jag har för mig att det är rötterna man använder, jag vet faktiskt inte om man kan använda andra delar? Någon som vet om rötterna ska tillagas färska eller fermenteras i så fall? Dosering och ev biverkningar?
Det bara råkade sig så att jag kom över fröer utan egentlig tanke på att använda plantan som läkeört.
Just nu har den fått hundratals knoppar (ingen överdrift!) och det ska bli spännande att se blommorna när de slår ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.