|
spacepingo
03-07-2012, 19:29
Hej Har ett olivträd som stod på marken i väntan på att jag skulle platera om och flytta till altanen. Under tiden det stod där så flyttade det in svartmyror i krukan. De har grävt gångar i jorden och klättrar runt i trädet. Det tar sig även runt på altanen så det är myror överallt.
Finns det nåt bra sätt att bli av med myrorna? Som inte är skadligt för trädet? Jag måste ha bort dem så att jag inte får med mig boet in i garaget i höst när trädet ska in för vinterförvaring.
Vatten. Om krukan har hål, vattna flera gånger ordentligt, då försvinner dem.
Bengalow
03-07-2012, 21:59
Jag vattnar alltid min oliv underifrån, dvs på fatet. Det håller borta myrorna, eftersom det "alltid "skall stå vatten i fatet. Sålunda inga myror heller.
Alexander-VG-zon3
03-07-2012, 22:12
Fast oliv trivs väl inte så bra med att alltid ha vatten stående i fatet ?
Jag låter mina torka upp (inte torkas ut en längre tid). Har dock inte problem med myror, men att vattna mycket tillfälligt för att få bort myror gör ingen skada.
spacepingo
04-07-2012, 12:48
Det ska jag prova. DEt var ju inte så komplicerat eller dyrt. :tummenup p: Jag har ju märkt att myrorna blir "galna" när jag vattnar så jag hoppas att de kommer att vantrivas och flytta.
Alexander-VG-zon3
04-07-2012, 13:54
Du kan ju också blanda saft i vattnet som du vattnar ut, köp en sockerfri saft med mest kemikalier och tillsatser.
spacepingo
04-07-2012, 18:59
Skulle det hjälpa mot myrorna?  Gillar de inte det eller är det skadligt för dem? Och borde man dricka sån saft? (Jag gör iofs inte det eftersom jag tycker att lightprodukter i allmänhet är skräp)
Alexander-VG-zon3
04-07-2012, 19:25
Sötningsmedel sägs vara skadligt för myrorna, påverkar nervsystemet och dessutom kvävs dom också. Ska vara ganska koncentrerat, kanske rent av bara hälla igenom saft.
Anki på Öland
04-07-2012, 20:34
CITAT (flaxss @ 04-07-2012, 20:25)  Sötningsmedel sägs vara skadligt för myrorna, påverkar nervsystemet och dessutom kvävs dom också. Ska vara ganska koncentrerat, kanske rent av bara hälla igenom saft. Aspartan ska det vara. Fun Light är väldigt effektivt! Bara skvätt lite koncentrerat där dom är så försvinner dom.
Du kan också ta hela krukan, ställa ner den i en behållare fylld med vatten, låta den stå där med vatten helt över krukan i 4-5 timmar. Då har alla myrorna drunknat och flyter omkring i vattnet. Sedan lyfter du upp krukan, låter den rinna av väl, ställer den på ett upp-och nedvänt fat i ett större fat med vatten som står nästan upp till kanten av det upp-och nedvända fatet. På det viset kan inte nya myror komma ner i krukan, för de kommer inte över "vallgraven".
spacepingo
06-07-2012, 19:50
Provade dränkning i går. Ställde ner krukan i en tunna och fyllde på med vatten. Sen fick den stå i 5-6 timmar innan jag tog upp den. Idag var de tillbaka, men jag är osäker på om de kommer från boet i krukan eller nåt av alla andra bon på tomten. Nästa steg blir nog myrdosa tror jag...
Bengalow
06-07-2012, 20:07
Alla myror var väl inte "hemma" när du dränkte oliven, men nu längtar dom tillbaka dit. Sätt nu olivkrukan på ett fat, och häll vatten i fatet. Myror kan inte simma... PS: Du har väl inte löss på ditt olivträd? Har du det, så kan myrorna mjölka dessa, och leva gott ett tag utan att lämna stället.
Enklaste lösningen är giftet Myrr
kerstinbern
07-07-2012, 04:12
CITAT (Anki på Öland @ 04-07-2012, 20:34)  Aspartan ska det vara. Fun Light är väldigt effektivt! Bara skvätt lite koncentrerat där dom är så försvinner dom. Dumheter: http://www.snopes.com/humor/iftrue/antpoison.asp
Tackar för den länken Många myter som lever på forum och frodas, upprepas av många i god tro och upphöjs till sanning och blir till kunskap.
spacepingo
07-07-2012, 19:40
Bengalow: Nix, inga löss men däremot en spindel men den tänkte jag skulle få vara kvar över sommaren. Den kanske lyckas ta nån myra.
Intressant det där med aspartamet, men jag håller fast vid min övertygelse om att lightprodukter är av ondo.
Alexander-VG-zon3
07-07-2012, 20:03
Saft (även såpa) ska ju även kväva myror effektivt,, om jag nu skulle döda myror skulle jag köpt saft med mest ''skit'' i,, kanske finns nåt dom mår dåligt av av kemikalie soppa. Vattna ut med chilivatten tror jag inte heller dom skulle gilla.
Sålänge boet är intakt och drottningen lever kommer väl myrorna fortsätta komma till krukan om du inte hindrar dom.
Hej Du kan lägga kruka i stora fatet, men du kan lägga under kruka på liten inverterad fatet föra att överflodiga vatten lägger under kruka botten. Då kan vi höja fukten omkring växter utan att svampen kan nå växter rötter. H.Bassam
CITAT (flaxss @ 07-07-2012, 21:03)  Saft (även såpa) ska ju även kväva myror effektivt,, om jag nu skulle döda myror skulle jag köpt saft med mest ''skit'' i,, kanske finns nåt dom mår dåligt av av kemikalie soppa. Vattna ut med chilivatten tror jag inte heller dom skulle gilla. Läste du länken som kertinbern hjälpte oss med?
Alexander-VG-zon3
08-07-2012, 10:07
CITAT (jaj-51 @ 08-07-2012, 06:14)  Läste du länken som kertinbern hjälpte oss med? Nej för jag hade ont i huvudet och orkade inte läsa eng då, men vad jag förstod så hade det ingen effekt det är ju bra att veta det när det gäller att det påverkar nervsystemet, men nu skrev jag inte om det utan att det också kväver dom (som såpa gör) som ett tillägg varför man kan använda det också, står det nåt om det i den texten ? Man kan ju testa. Resten var mest på halvt skämt,, varför köpa en dyr fin äkta saft att döda myror den med mest skit i kanske där är nåt ämne dom inte tål eller mår sämre av. Inte vet jag. Vilken fall måste man ändå döda drottningen och då hjälper myrr bra.
Alexander-VG-zon3
08-07-2012, 10:21
Har läst den nu, intressant. Undra dock om dom hade klarat av rent aspartam, stod ju inte i texten om dom blev matade med rent pulver. Utan bara läsk och annat som innehöll. Sedan hur vet dom att dom inte mådde dåligt ? är det ett tecken att dom mår bra om dom gräver extra mycket tunnlar ? jag vet inte är inte så kunnig när det gäller myror heller ej om aspartam verkligen dödar myror. Här är en annan från USA som gjorde en mix som tog död på myror, och en annan intressant grej. http://www.relfe.com/2010/aspartame_ant_co...ach_poison.html
Bengalow
08-07-2012, 12:11
Ingen av beskrivningarna vill jag kalla vetenskaplig, men kanske tänkvärd. Men varför blanda i aspartam, eller vätskolr som innehåller detta, när det duger med vanligt vatten mot myror? Är det riktigt jäkligt, så kan man kanske spruta med "Radar" på vattenytan, eller lägga lite Myrrh i fatet
BigDaddy
08-07-2012, 13:11
Om man lägger myrr på fatet, tar växten ingen skada då?
Om man häller koncentrerad saft i jorden, tar växten ingen skada då?
Jag brukar använda Myrnix http://www.skadedjursfri.se/myrnix-225-g finns bla på granngården. Det är inte giftigt för husdjur eller växterna, det är godkänt för KRAVodling och det brukar fungera. Helén
kenta Hägernäs
18-07-2012, 13:51
Jag har inlagd gurka i olika former, i kylskåpet. När gurkan är slut, häller jag ut spadet i komposten och även vid jordgubbarna där myrorna trivdes. Visst innehåller spadet socker, men i mina recept är det alltid ättika med. Ättika verkar vara bra. Och det är alltid bra att störa boet, rör om. Lycka till.
spacepingo
18-07-2012, 20:01
Efter att ha dränkt hela krukan i en tunna med vatten och det inte verkade fungera så köpte jag en myrdosa och ställde i krukan. Nu är myrorna väck och jag hoppas de håller sig borta.
Anki på Öland
19-07-2012, 20:38
CITAT (kerstinbern @ 07-07-2012, 05:12)  Må så vara. Iddes inte läsa länken men har använt Fun Light med utmärkt resultat. Så ibland fungerar dumheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|