Sörgårdsnissen
Som rubriker lyder så vill jag gräva ner en jordkällare ca 3 meter från trädets stam. Är ett rätt gammalt träd. Har "alltid funnits där så länge jag vetat" Dvs mycket mer än 33 år...

Det är en dubbel-ask med 2 stammar, den ena stammen växer bortanför den som blir närmast åt det håll jag vill gräva ur för jordkällarbygget.

Jordkällare<----------3m---------->oo <---träden

stammarna är 95cm i omkrets o ca 30cm i diameter.

kommer gräva 1,2meter djupt och typ 3 meter brett ca 3 meter ut från trädet...
vilken tid på året är lämpligast om man nu kan uttrycka sig så?

Sett nånstans att ask är vad stod det, bandrotad?, dvs vissa rötter förser vissa grenar...
Stämmer det är hur ser rotsystemet ut i regel?

Stötte på nåt stabilt med traktorskopan när jag flyttade bort lite av en jord/tegel/skräphög som legat där jordkällaren vill vara. Kan vart en sten, kanske inte var ngt speciellt.- MEN.... kanske var en kanonrot?...
Var bara på 30-40 cm djup där då, men hade inte ambitionen att ta nått djupare tag med frontlastarskopan ändå den dagen.

Cilla
Ett så stort område och så nära asken kommer med stor sannolikhet att skada den. Vuxna träds rötter är ytliga, asken är inget undantag.

Hur mycket det kommer att skada asken och hur snabbt skadan kommer att märkas går inte att säga.
På 3 meters håll från stammen torde det vara grövre rötter som skadas, och det är allvarligare än att kapa längre ut.

I rötternas ändar växer finrötter, som trädet tar upp vätska och näring med. De växer i trädets unga ålder nära stammen och medan trädet växer upp hamnar de längre ut från stammen. Merparten av träds näringsupptagning på vuxna träd finns i trädens ytterkant och ut - ibland långt från stammen.

Merparten av näringsupptagningen sker ytligt, från yttersta markskiktet till 40 cm ned. Men finner träden inte näring och syre där, söker de sig detta där det finns.

För trädens näringsupptagning och rottillväxt är de beroende av marksyre, dvs att jorden behåller viss porositet. Därför är träd känsliga för att rotområdet packas samman av t ex fordon.

Unga rötter och finrötter tål att beskäras - de växer snabbt ut igen. Men om man kör med ett fordon i en normal trädgårdsmark över finrotsområde, kommer trädet att få svårare och kanske inte ens klara att ta upp näring där mer pga markpackning, och då dör dessa rötter.

Kombinationen att gräva av rötter på ett större område och samtidigt packa samman marken med maskin är inte bra för något träd.
Sörgårdsnissen
Ojsan... det där hade du bra koll på...

Blir inga maskiner som åker där om det kan förminldra nåt för stackars trädet.

Jag kanske kan dra ut gräv-gropb nån meter till från trädet... Ska mäta lite till så får jag se hur långt i från...

När jag gräver få jag gråta de första 40 centimetrarna alltså och sen känna att det inte kan förvärras där under då...

Undrar om jag gick in i en stor-rot när det liksom stoppade i traktorn...
Skopan är ju 180cm bred så de e ju svårt att se vad som hädnder därunder....

Hmm... Man vill ju inte döda trädet eller permanent nedsätta det heller om det kommer ta kraftig stryk...

Tack för svaret!
Cilla
Du verkar kunna både bygge och grävmaskiner, då är det bara lite trädfantasi som behövs också.

Grävning 3 meter ifrån en stor ask i ett bälte 3 meter brett blir inte bra för asken. Varje halvmeter du kan flytta ut från trädet ger trädet bättre chans. Om du kan vinkla projektet så att du inte tar 3 meter i radiell bredd från rotsystemet (dvs kapar många rötter) är det bättre. Och om du kan undvika att köra och lassa i rotområdet (som i mark utan hinder sträcker sig från trädet och ut) desto bättre. Om du ska gräva upp massor, planera var du lägger dem. Antingen på stora plattor i rotområdet eller utanför (som dock kräver mer körning).

Det finns en hel del skrivet och ritat om hur man skyddar träd från markpackning och andra rotskador vid byggen, jag kan skicka dig några pdfer om du vill. Men grävningen så nära kan man inte skydda emot. Den kommer att skada trädet - med synbara resultat inom sinom tid.
Sörgårdsnissen
Cilla: Tankar och tiden rullar på... det närmar sig ständigt men ännu inte grävt eller så. Nu med hänsyn till trädet tänker jag att istället för mittemot stammen göra hålet mer bredvid centrum mer i en del, i en 1/4 av en cirkel som motsvarar en ring runt trädet, alltså mer så att ett hörn av det 4-kantiga hålet blir riktat mot trädets centrum och inte en långsida rakt emot.

Har en vildapel, rätt gammal, stammen är 30 cm grov tror jag. -Har äpple oxå bandrötter och hur pass djupt eller brett växer sig vildaplar tror du.

Är ju lite rädd om apeln oxå.
Hans T
Hej!

Lite grovt kan man säga att rötterna sträcker sig lika långt från stammen som kronan och lite till
Huggorm
CITAT (Hans T @ 16-08-2013, 07:47) *
Hej!

Lite grovt kan man säga att rötterna sträcker sig lika långt från stammen som kronan och lite till

Jag har hört det där påståendet många gånger, och är lite skeptisk. En ek som står öppet på en åker kan ju sträcka sig tio meter ut, medan en som står i skogen kanske får nöja sig med 3-4. Jag tror inte skillnaden i rotsystem är tillnärmelsevis lika stor.
Hans T
CITAT (Huggorm @ 16-08-2013, 08:13) *
Jag har hört det där påståendet många gånger, och är lite skeptisk. En ek som står öppet på en åker kan ju sträcka sig tio meter ut, medan en som står i skogen kanske får nöja sig med 3-4. Jag tror inte skillnaden i rotsystem är tillnärmelsevis lika stor.

Och det betyder? -Att du har ett bättre riktmärke? Det är jag mycket intresserad av! Naturligtvis beror rotsystemets utseende i huvudsak på hur lättgenomtränglig markprofilen är, trädets behov av stabilitet, vattentillgång/nivå, möjligheter till gasutbyte, och näringstillgången. Krona och rot lever i balans där volym ibland kan kompeseras med täthet och eller höjd/djup
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon