åkersorken
Hej allihopa.
Jag undrar om ni har några bra tips om hur man blir av med löss i körsbärs trädet,som inte alls växer som det ska,bladen blir bruna och körsbären lyser med sin frånvaro,har provat att spruta på såpvatten,men utan större framgång,tyvärr.
vi har även i perioder myror som klättrar upp i trädet,någon sa att myrorna drar till sig lössen så jag kanske se till att avlägsna även myrorna?

Tacksam för tips.
Åsa, mälardalen zon 2
Vattna, vattna, vattna från tidig vår och framåt fruktträd behöver mycket vatten ofta runt 50-100 liter/v så även om det regnar kan man behöva vattna. Trädet blir stressat ifall det får för lite vatten och drabbas då lättare av bladlöss och bladlössen gillar dåligt vattnade träd för deras vätska är sötare och mer koncentrerad.

Tidigt på våren innan bladen slår ut kan man spruta trädet med oljeemulsion för att kväva lusägg men det är nog bara tillämpligt på rätt unga och små träd.

Nu är det inte mycket man kan göra mer än att vattna och spola igenom bladverket, använd inte såpa det tar död på nyckelpigelarver etc. som ju äter bladlöss, sprutar man inte brukar nyttodjuren få chans att föröka upp sig och tar hand om problemen åt en.

+Träd klarar av insektsangrepp, de klarar t.o.m kalätningar utan någon hjälp från oss.
kerstinbern
Är du säker på att det är bladlössen som ger bruna blad? Det är mycket vanligt med blom och grentorka på körsbär. Det brukar visa sig på grenspetsarna, och det brukar dyka upp just efter blomningen, i år har jag sett mycket av det på körsbärsträd.

http://gardener.blogg.se/2010/january/blom...-grentorka.html
åkersorken
Tack för era svar.
#2 Så även efter en så regnig sommar som i år behöver man alltså vattna?
det kan jag erkänna att jag inte vattnat trädet alls i år,jag börjar med det omedelbart.
kan det vara brist på vatten som är orsaken även till att mina vinbärsbuskar tappar alla bären innan de blir mogna?
Jag tänkte prova såpa med t-sprit och spruta på mitt körsbärsträd som många säger är effektivt,men jag provar din teori först som verkar vettig.

Absolut ingen expert på lössen men är det blom och grentorka hur ser bladen ut då ? mina blad är helt ihop korvade och viker sig innåt och det ser ut som löss på undersidan.

Myrorna som finns på trädet är de något man bör bekämpa eller tror ni om trädet får tillräckligt med vatten
att det löser sig med dom oxå?
Tack på förhand.
kerstinbern
Myror kan bekämpas på marken, och limring kan hindra att de tar sig upp i trädet. Är bladen gröna och krullar i hop sig är det säkert pga löss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon