Hur lång tid tar det innan bladlössen börjar dö? Jag behandlade för ca 4-5 dagar sedan på några krukväxter inomhus men bladlössen har tom förökat sig ännu mer...
Och nej, det är bladlöss och inte spinn.
teo
05-07-2012, 14:04
Giftet skall ju lösas upp av vattningen först och sedan tas upp av växten. Jag har tidigare stött sönder pinnarna med mortel i vatten och vattnat med det. Nu har det dykt upp en ny variant i butikerna (Calypso/Bayer) som är en tjock gul vätska som skall blandas i vatten som man sedan vattnar med. Verkar mycket mer ändamålslenlig.
Lady Hamilton
05-07-2012, 16:51
Enligt min erfarenhet brukar "giftet" börja verka innom ett par dagar. Och det är riktigt att pinnarna behöver börja lösa upp sig innan rötterna kan ta och suga upp giftet som dödar insekterna. Därför är det viktigt att vattna så att hela jordklumpen blir blöt. Och bästa effekt får man om "pinnarna" dessutom är placerad så nära rötterna som möjligt. Jag ´"krossar" bara pinnarna till växter som är ömtåliga och inte klara av att stå "blöta" någon längre tid. Men även då är det viktigt att det blir så pass blött i krukan så att rötterna har en chans att suga upp giftet.
Mårbacka
05-07-2012, 20:26
Vad konstigt! Jag placerade ju pinnarna så nära rötterna som möjligt och vattnad ordentligt, och f.ö. precis som anvisningarna visade. Men bladlössen blir bara fler och fler?? Jag har ju hört att det ska vara mer effektivt än så..
merlin68
06-07-2012, 18:19
Jag har problem med ullöss på mina krukväxter och använde igår provado-pinnar. Använde det flytande medlet Calypso innan men de dog inte ens Blir intressant att se om du blir av med dina bladlöss, de är ju mer "lättknäckta" än ullöss åtminstone...Berätta hur det går!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.