merlin68
Bild på en av mina pioner. Kan det vara en edulis superba/bondpion?

[attachment=71143:DSC_0012.JPG]
merlin68
Inga pionexperter här på odla confused.gif
Eva 33c
Att identifiera en pion enbart med hjälp av en bild på blomman är ju jättesvårt! Bonpionen (tidigare Paeonia officinalis, numer P x festiva) blommar hos mig betydligt tidigare än luktpionerna, och har väl inte speciell doft, tror jag. Edulis Superba är en luktpion, P lactiflora, och borde ha doft.
Bee
Den liknar inte min Edulis. Min har inte den läckra "tofsiga" mitten som din har. Liknar mer Bowl of Beauty tycker jag.
KRT
Vilken fantastisk färg du har på din pion! Helt underbar smile.gif

Bondpion blommar före doftpion (P. lactiflora), och i södra Sverige är bondpionerna sedan länge utblommade. Doftpionerna är också på utgång här nere, men blommade för ca 2 veckor sedan. Därför tror jag inte att din är en bondpion, utan snarare en P. lactiflora (doftpion). Med det sagt så finns det ganska många lactiflora som är fyllda, men Edulis superba tycks ha mindre skillnad mellan kronbladen och själva fyllnaden, därmed inte sagt att det inte är en sådan. Men det finns nog flera fyllda pioner som har den speciella knallrosa färgen. Jag har tex en bild i en bok på en Felix Crousse som är väldigt lik din.

Bowl of Beauty har cremefärgad mitt, inte rosa.
Bee
KRT: Du har helt rätt. Det är inte Bowl of Beauty. Vet inte var jag hade tankarna smile.gif

Men ang "fransarna". Edulis kan se olika ut. Min har vanligtvis fyllda blommor, rätt lika Sarah Bernhard. Men då och då slår det ut enkla blommor med gula "ögonfransar"! Har dock aldrig sett "fransar" som på bilden. Doften är skön.
Faktiskt är den rätt lik Sarah Bernhard men blommar något tidigare. I år var SB väldigt sen, har inte blommat klart än. Edulis blommor tog slut för närmare två veckor sen. Väder och vind påverkar jättemycket. För att inte tala om regn angry.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon