Full version: Anisisop-användning?
Ti bee
Vad kan man göra med anisisop egentligen? Téer, efterrättssås ??
Jag har sått tre olika sorters anisisop i år (bl a Honey Bee White) och alla gror frodigt, det lär bli många plantor!! Kan man bruka dem till något annat än prydnad?
smile.gif
Sollan
Enligt "Örtaboken" kan man använda den i sallader, i te samt som krydda till gris och risrätter.
Har inte prövat själv utan den får bara vara vacker. Vi sådde en fröpåse för 5 år sedan och den trivs och frösår sig själv.
/sollan
Ti bee
Te kanske vara något! De luktar ju så gott! Får experimentera med te-blandningar under sensommaren!
En novis undrar: är det då bladen som man klipper ned och torkar, helt sonika? wacko.gif
smile.gif
Ingrid på Västkusten
Till te är den super - man klipper in stänglar ( gör jag ofta med mina teväxter) låter dem torka och repar sedan av bladen.
Och så är det en fin bi och humleväxt och fjärilar gillar den meeed :-D

Och så är den god i t ex typen yoghurtdipsåser på vintern om man gör t ex en vitlöks örtadip ..... helt ok att smula ner i en köttfärssås/gryta med. På vintenr är det guld värt!

Hälsar ingrid
Ti bee
Va bra! För här blir det mååånga anisisoper i år! laugh.gif Ujuj ja!
Fast de kanske inte blommar förrän nästa år?
Ja då får jag väl ge mig till tåls! Har en del andra växter sådda förra året som nog kommer att blomma för första gången i år, så kan jag njuta av dem istället...

Yoghurtdipsås mums!! Jag är gravid och en av mina nojjor är grönsaker (ja tänka sig...vad bra!), grönsaker har aldrig smakat så här gott!! wub.gif Då kan jag dippa dem! smile.gif Hmm, fast anisisoperna kan jag ju inte skörda nu på en gång förstås, tänkte inte på det...... wacko.gif
En annan nojja är Oboy... rolleyes.gif
sanna
HÄR har faktiskt den utmärkta odlarsajten odla.nu (om det är bekant?) skrivit en hel artikel om just anisisop! Bara för dig. Det tycker jag var bussigt! smile.gif

Sanna
sanna
Ja, så var det jag igen!
Slog en liten titt (amen, det är väl ändå drillar man slår?) i en av mina böcker där det stod att anisiop, Agastache foeniculum det vill säga den som kallas Indianmynta, användes av Nordamerikanska indianer som hostdämpande och svettdrivande medel.

Svettdrivande medel...
Hmmm...

Då drar jag åt mig öronen lite...just "drivande" i samband med graviditet?
Må vara att jag är överförsiktig, vad säger övriga örtaintelligentian?

Ha en underbar helg!

http://www.kaosdesign.no/Foto_Galleri/Lett...nding/Humle.jpg
Ti bee
smile.gif Mm jag ska nog faktiskt inte ge mig i kast med örter just nu, när jag är gravid...får vänta tills senare, när jag blivit normal igen...år 2006 då alltså, eller hur?!

Ja mina anisisoper (ca 2cm höga nu) hinner ändå inte bli kryddor förrän efter guldklimpen dimpt ner, så det är ingen fara! smile.gif
Min kropp verkar också styra allt med vänlig men bestämd hand - den granskar allt jag äter, misstycker den så skickar den tillbaks födan s a s. Väldigt avancerade saker, våra kroppar! Inte ens ostzapatas passerade granskningskontrollen märkte jag igår... rolleyes.gif

Nej, örternas (och kryddornas) intressanta värld får jag vänta med att utforska. Fast lyssna kan jag ju göra! Och så en massa fröer...

Ha en härlig helg du med! smile.gif (och håll dig borta från Röllikan nu! wacko.gif )
sanna
CITAT (Ti bee @ 27-03-2004, 14:27)
Ha en härlig helg du med! smile.gif (och håll dig borta från Röllikan nu! wacko.gif )

Ja, men det är ju lördag.... wub.gif
Och jag har inte fått näsegräs på hela veckan!

Sanna
Unn
Hur pass härdig är anisisopen? Har också en trave på gång , men är lite skeptisk - jag gillar inte kinkisar som man måste komma ihåg att fjäska för när det blir kallt, och har fått för mig att den ska vara rätt frusen av sig?

Unn
mynta
Mina två sorters anisisoper kinkas inte det minsta med... Ingen täckning, ingenting! Å jag bor i zon 4-6!
Unn
Låter bra det, mynta. Ska genast gå och be mina små bebisar om ursäkt för att jag misstrott dem en smula smile.gif
Passar på att passa in en annan fråga på samma tema; Hur är det med fänkålens härdighet (blad/frö-varianten) då, nån som vet? Köpte frö till bronsfärgad sådan i ett av mina många svaga frököpsögonblick och vet inte riktigt om jag ska bereda plats i perennkryddlandet eller ej.

Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon