Full version: Rucola
Borr
Jag har lite rucolasallad hemma som håller på att börja blomma nu. Jag undrar om det går att ta ut fröna ur dessa blommor själv för att så och få en ny omgång rucola. Hur gör man? Ska blommorna börja vissna innan eller?
Eva 33c
Fröna utvecklas efter blommorna. Så du måste låta plantorna stå kvar och sköta om dem så att de inte vissnar då kommer det att utvecklas avlånga fröskidor där blommorna suttit som fröerna sedan utvecklas i. Dessa måste sitta kvar tills de torkat så kan du skaka ut fröerna sedan. MEN de hinner inte bli klara så du kan så nya denna säsong, men du kan spara dem till nästa år.
Borr
CITAT (Eva 33c @ 04-07-2012, 20:55) *
Fröna utvecklas efter blommorna. Så du måste låta plantorna stå kvar och sköta om dem så att de inte vissnar då kommer det att utvecklas avlånga fröskidor där blommorna suttit som fröerna sedan utvecklas i. Dessa måste sitta kvar tills de torkat så kan du skaka ut fröerna sedan. MEN de hinner inte bli klara så du kan så nya denna säsong, men du kan spara dem till nästa år.

Tack:) Då ska jag försöka hålla ordning på dem ett tag till.
FiddeP
Hos mig övervintrar ruccola. Halland. Bara att låta roten med några blad stå kvar.
Eva 33c
Om jag har förstått det rätt finns det två helt olika arter som vi kallar rucola. Dels den "vanliga" som heter Eruca sativa och den är ettårig. Och dels den som kallas Italiensk eller vild rucola, Diplotaxis tenuifolia, och den är flerårig, i alla fall om man bor på rätt ställe... Länkarna går till Runåbergs Fröers hemsida med odlingsbeskrivningar.
Borr
CITAT (Eva 33c @ 04-07-2012, 20:55) *

Nu har det börjat komma fröskidor. Ska jag fortsätta vattna nu eller ska jag sluta? Ska skidorna sitta kvar tills de ramlar av själva eller ska jag ta bort dem? Fröna ligger ju inuti. Ska man öppna skidorna eller kommer fröna att komma ut själva?

Kanske många dumma frågor, men jag vill verkligen inte förstöra något.
Eva 33c
CITAT (Borr @ 15-08-2012, 12:49) *
Nu har det börjat komma fröskidor. Ska jag fortsätta vattna nu eller ska jag sluta? Ska skidorna sitta kvar tills de ramlar av själva eller ska jag ta bort dem? Fröna ligger ju inuti. Ska man öppna skidorna eller kommer fröna att komma ut själva?

Kanske många dumma frågor, men jag vill verkligen inte förstöra något.

Plantorna ska ha det vatten de behöver för att inte dö av torka i alla fall. Fröerna ska helst få mogna naturligt på plantan, dvs sitta kvar tills baljan har torkat och det börjar skramla i den, då är fröerna mogna. (Själva skidorna brukar inte trilla av.) Då kan man plocka av dem, lägga dem i en burk och ta in, sen brukar kapslarna spricka upp av sig själv så man bara skakar ut fröerna. Jag tror du ser hur det funkar när du kommit så långt.
Peztis
Du får hålla lite koll på dem för de kan spricka upp själva och släppa fröerna på marken.

Någon gång har jag faktiskt knipsat av hela kvisten och låtit dem torka på altan, de har inte varit helt mogna när jag knipsat av men grobarheten året efter har varit enorm ändå.
Borr
Tack för alla svar smile.gif

Idag såg jag att några stänglar hade blivit bruna och fröskidorna likaså. Jag tog av en för att kolla. Fröskidan öppnade sig jättelätt och fröna som fanns i verkade hela och fina. Ska jag ta av resten i takt med att de blir bruna eller ska jag ta dem lite innan? Kan de sitta kvar för länge så att fröna blir dåliga?

Om någon vill se en bild för att avgöra kan jag fixa det.
Eva 33c
det som händer om du väntar för länge är inte att fröna blir dåliga utan att skidorna öppnar sig och släpper ut fröerna direkt i jorden. Så plocka dem allteftersom de blir klara tills du har vad du behöver.
Borr
CITAT (Eva 33c @ 18-08-2012, 18:05) *
det som händer om du väntar för länge är inte att fröna blir dåliga utan att skidorna öppnar sig och släpper ut fröerna direkt i jorden. Så plocka dem allteftersom de blir klara tills du har vad du behöver.

Då börjar jag skörden nu:)

Tack för all hjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon