svartöra
Jag har en plommonhäck som jag undrar hur jag ska sköta på bästa sätt.

Häcken är ca 40 meter lång och runt 2 meter hög. Den växte här (Göteborg, zon 2) när huset byggdes 1982 och är alltså minst 30 år gammal, men är förmodligen äldre, 50 år eller så. Den blommar sporadiskt (dvs vissa plantor blommar, andra inte) på våren och ger små, gula, sura plommon på sensommaren. Dem får fåglarna ta, jag gillar inte plommon själv....

Traditionellt har häcken fått sig en klippning i mitten på juli. Årsskotten är då 1/2 - 1 meter långa. Någon gång på nittitalet fick den smaka motorsågen ordentligt efter att vägföreningen hade klagat. Då åkte den ner till 50 cm men hölls inte kvar där utan fick sticka upp lite okontrollerat igen. Den har blivit lite gles nedtill. Man ser också att vissa plantor inte riktigt gillade behandlingen.

Jag har på senare år (dvs, jag flyttade in 2008) gödslat den på våren med blåkorn och sedan kastat på en blandning av barkmull och kogödsel från K-Rauta (2+1), någon knapp kubikmeter totalt, varje försommar.

Jag kan ta lite foton om det önskas men just nu är det för mörkt smile.gif

Fråga 1; när och hur ofta borde jag klippa häcken? (Mer än 2 gånger om året vill jag inte.)
Fråga 2; går det att förbättra blomningen?
Fråga 3; egentligen borde häcken tas ner till 50 cm igen (det är en hörntomt) och släppas upp gradvis. Men överlever den det?
CillaM
Jag tror det är frågan om krikon http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/prundom.html och är utmärkt att göra marmelad på, även om det är pilligt att få bort kärnorna. Huruvida det är lämpligt att klippa ner den får nån annan svara på, finns säkert nån kunnig. Men blomningen annars när man låter bli att klippa, är för underbar. Normalt klipper man häckar som ett stort A men om det är lämpligt för en sån här häck tror jag inte. Bättre att snagga till den vid behov, tror jag.
svartöra
Bladen är inte håriga så jag tror mer på körsbärsplommon/mirabeller (P. cerasifera) som ju också har gula frukter enligt sidan du länkade till.

Något jag funderat på är om det vore bättre att klippa alldeles efter blomningen? Då kanske nya blomanlag hinner utveckas under hela sommaren.
CillaM
Intressant! Hittade den här länken http://handbok.alternativ.nu/Odling/Frukt_...%C3%A4rsplommon men inget om hur du ska klippa och när. En häck måste man ju kunna klippa så då återstår bara att nån annan har information om detta. Annars är ju JAS, jjuli-augusti-september de månader man beskär, men om det gäller sånt här...?
Cilla
Hur och när du ska beskära beror lite på syftet. Om du vill ha mer blom och bär beskär du så lite som möjligt...
Om det är fråga om körsbärsplommon eller liknande så vill de ju bli små träd, och de stammar upp sig lite grand dvs vill ha kort stam med krona. Vill man ha grönskande nedifrån och upp så är våren en bra tid, då stimulerar man skottbildning.

Jag har många körsbärsplommon själv, både buskage som jag inte gör något åt och buskage som jag gallrat och sparat enstaka spröt som nu är små, fullblommande träd med härliga frukter (bästa plommonet att göra kompott av men inte lika saftig att äta färsk som många andra plommon). De blir små, stabbiga träd som inte behöver beskärning alls för att kunna bära sin frukt. Bördigheten tar sin tid, träden hos mig var minst 15 år innan de började bära rikt och regelbundet. Utan annan beskärning än lite uppstamning - hade jag beskurit hela grenverket hade frukten kommit ännu senare och blivit mindre riklig.

Om de står och bildar häck som inte ska vara genomsiktlig utan grön nedifrån och upp skulle jag göra som med syrén, dvs på våren ta bort enstaka träd som stammat upp sig helt nere vid marken och låtit resten vara. Detta för att slippa ta ned allt på en gång, och för att slippa det kapade utseendet om man låter stumpar stå kvar. Sågar man intill marken sprutar det upp skott därifrån.

Bassam
Hej

Alla växter som har nötter som blommor aprikoser och persikor, vi kan beskära dem under JAS period, på grund att de blöder mycket om vi beskära dem under våren. växterna blir mycket bättre om vi beskär dem, men kan göra frukt förbättring om vi minskat antalet blommor knoppar.

H.Bassam
Cilla
Generellt en bra idé Bassam, men körsbärsplommon blöder/savflödar inte om det inte är fråga om mycket grova grenar. Vill man i en häck ha föryngring av körsbärsplommon eller annan lite vild prunussort är våren en bra tid, då skottbildning stimuleras. Samma med Prunus padus, hägg, Prunus spinosa, slån m fl.

Också med kulturplommon - om man beskär i ung ved - går det mycket bra på våren. I vissa områden där silverglans är vanlig är våren till och med att föredra för beskärning. Då är svampspridningen mindre än på sensommaren och tidiga hösten.

Jag lever med en liten körsbärsplommonskog här hemma (tre kulturplommon håller på att tackla av och kärsbärsplommon är grundstammen, som livligt ger rotskott). Jag gallrar hela året, dvs tar bort plantor, och har inte fått en enda savdroppe vid borttagning.

Så detta med strikt JAS för alla prunus gäller inte, även om JAS-beskärning ofta blir bra.
svartöra
Jag tog lite bilder idag och hittade en bild från början på maj.

Här framgår det att den behöver klippas eller rentav tas ner ordentligt. Så här brukar den se ut i juli och då kommer häcksaxen fram och alla färska skott klipps av.
[attachment=71204:v_stsidan.jpg]

Årsskott:
[attachment=71202:skott.jpg]

Ett sämre parti som växer under ett träd. Antar att det i första hand är ljusbrist som gör att det växer sämre.
[attachment=71203:s_mre_parti.jpg]

Viss blomning i april-maj. Det blir en del mer än bilden visar, men alla plantor blommar inte.
[attachment=71201:maj_blomning.jpg]
Bassam
Hej

Bilderna visar att dina växter behöver naturliga gödsel eller komposten, men sista bilden behöver du beskära till jordytan, Men resten behöver beskära till 50cm höjd.
Obs:
själv tycker jag beskära under J A S perioden, för att minska insekter och sjukdom, på grund av växter sover på den här tiden.

H.Bassam
Cilla
OJ, kan en körsbärsplommonhäck bli SÅ fin! Om det går med normal skötsel och beskärning 1-2 gånger per år är det något jag kommer att rekommendera. Jag har aldrig sett dem formbeskurna så här och skulle inte ha gissat att resultatet blev så bra. Har du vinterbild utan blad också?

Skär för guds skull inte ned till den halva höjden, då får du bara mer tillväxt på höjden.

Ett parti som står under ett träd blir inte bättre i en förynrad situation. Gilla läget, vattna just denna del, lägg kogödsel på våren så kanske skillnaden minskar.

Och hur du än har behandlat häcken tidigare så är det en lyckad variant. Häcken ser i mina ögon både tät och frisk ut. Om inte alla buskar blommar så kan det vara pga individer eller så blommar de olika år pga att de beskärs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon