Häcken är ca 40 meter lång och runt 2 meter hög. Den växte här (Göteborg, zon 2) när huset byggdes 1982 och är alltså minst 30 år gammal, men är förmodligen äldre, 50 år eller så. Den blommar sporadiskt (dvs vissa plantor blommar, andra inte) på våren och ger små, gula, sura plommon på sensommaren. Dem får fåglarna ta, jag gillar inte plommon själv....
Traditionellt har häcken fått sig en klippning i mitten på juli. Årsskotten är då 1/2 - 1 meter långa. Någon gång på nittitalet fick den smaka motorsågen ordentligt efter att vägföreningen hade klagat. Då åkte den ner till 50 cm men hölls inte kvar där utan fick sticka upp lite okontrollerat igen. Den har blivit lite gles nedtill. Man ser också att vissa plantor inte riktigt gillade behandlingen.
Jag har på senare år (dvs, jag flyttade in 2008) gödslat den på våren med blåkorn och sedan kastat på en blandning av barkmull och kogödsel från K-Rauta (2+1), någon knapp kubikmeter totalt, varje försommar.
Jag kan ta lite foton om det önskas men just nu är det för mörkt

Fråga 1; när och hur ofta borde jag klippa häcken? (Mer än 2 gånger om året vill jag inte.)
Fråga 2; går det att förbättra blomningen?
Fråga 3; egentligen borde häcken tas ner till 50 cm igen (det är en hörntomt) och släppas upp gradvis. Men överlever den det?