Jag har slitit hund en vecka med att gräva upp ett område där det tidigare stod en jättesilvergran (7år sedan). Det blev nödvändigt att gräva djupt för att få bort allt. Där fanns granens rötter mestadels var ca 20 cm i diameter och där de korsade varandra var de 40cm brett. Förutom det fanns det massor av rötter från gamla buskar, sten och annat som jag inte kunde identifiera. Nu är allt borta och kvar finns fin sand och något mörkare som går att sila genom fingrarna det finns inget som helst liv i den. Jag kommer ihåg att när jag grävde upp hallonlandet för många år sedan så odlade jag tagetes cracker jack ett par säsonger innan jag återplanterade hallonbuskarna. På den här ytan skall jag ha rhododenron och hortensior och lite lägre passande växter. Nu är min fråga, är det en bra idé att göra samma sak nu eller finns det något annat knep för att få igång organismerna ?
Jag skulle ju blanda ut denb befintliga jorden med rhododendronjord, okalkad torv och barkmull. Sen kan man tillföra förning från skogen, alltså ytlager som växer under tallar, granar och där blåbär och lingon trivs. Lövkompost ska ocksåå vara bra att tillföra. Då blir det lite material i jorden som drar till sig maskar så det blir lite liv i den.
Helén
Jag har gjort allt det du nämner ni lärde mig det förra året. Det borde jag förstås ha sagt men jag är så inne i att få ordning så jag glömde skriva det. Jag känner att jag måste så något som hjälper till att få i gång livet innan jag planterar växter . Annars börjar det växa ogräs och måste jag hålla på med det.
CITAT (fvd @ 08-07-2012, 00:41)

Jag har gjort allt det du nämner ni lärde mig det förra året. Det borde jag förstås ha sagt men jag är så inne i att få ordning så jag glömde skriva det. Jag känner att jag måste så något som hjälper till att få i gång livet innan jag planterar växter . Annars börjar det växa ogräs och måste jag hålla på med det.
Jag skulle ändå plantera de växter jag tänkt redan från början, ogräs kommer alltid men kan du avhjälpa det med täckodling (barr för en surjordsrabatt) och om det ser tomt ut i början kan du plantera lite sommarblommor i hålrummen.
Ja det var precis i de banorna jag tänkte, men de som känns viktigast är att få igång mikrolivet så att jorden håller sig bra i längden. Så jag sådde massor med tagetes av olika slag och planterade fyra stycken rhododendron. Jordytan är rätt stor så det så jag tänker plantera fler perenner. Mina funderingar går ut på att få något att hända varje årstid, kanske hortensior i bakkant och en kopparlönn lite till höger och lägre växter framför lökväxter som kommer på våren o s v. Jag känner mest till de vanligaste växterna som finns i vanliga handelsträdgårdar, Jag inte har så mycket kunskaper så jag tar gärna emot lite hjälp nu när jag kan skapa något eget från början. Om det gick att få en del som jag har i trädgården att trivas vore det bra t ex julrosor, vitsippor, liljekonvaljer tussilago o dyl. Jag skulle också vilja ha en magnolia om det finns någon som kan trivas där. På vintern har jag alltid julbelysning på det här stället som finns rakt framför mitt stora köksfönster. Jag står alltid och tittar ut genom detta fönster när jag sätter på kaffet och sysslar med något på köksbänken. Jag tänker ha någon typ av belysning resten av året också. Tänk att ha något vackert att titta på en mörk vintermorgon när man inte riktigt har vaknat vilken bra början.
Hej
Du tänker plantera växter som behöver sur jord så du kan köpa kogödsel och blanda den med gamla jordar.
Obs
Om du vill mikrobiologi ska jobba bra i din jord, så behöver du blanda din jord med naturliga gödsel plus torv, resterna av gräs klipp, och Höstlöv blad,
Bassam
kerstin z5-6
25-07-2012, 19:52
Tror det du fått fram är alv..i stort sett ogräsfri men inget du vill blanda upp med.Bygg på höjden med torvblock stenar eller vad som när du gör din surjordsrabatt.Rhoddar och azalea tex har ett mkt modest rotsystem och behöver inte särskilt djup jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.