Full version: Stor trädgård
Trädgårds Carina
Jag saknar reportage och tips i tidningar m.m. om hur man kan göra med en STOR trädgård. Det finns hur mycket som helst skrivet om hur man ska planera en liten trädgård, radhustomt, balkong etc. men aldrig något om hur man smart fyller ut en stor trädgård. Något för tidningsskribenterna att tänka på.
Nu har jag fått till det hyfsat bra i min 3300 kvm stora "hästhage" men det återstår en hel del.
lavendelgården
Jag håller med! Kanske är vi så få som har STORA trädgårdar att ingen tycker att det är värt att skriva om.. Jag har 20 000 kvadrat och bygger eftersom. Försöker ta vara på den natur som finns och berika den. Jag har haft min trädgård/park i 14 år. Massor av fel har jag gjort - men nu börjar det arta sig.
Med andra ord - du har en oslipad diamant att ta hand om och jag tror att du kommer att älska att göra något av dina stora ytor.
Satsa på träd o buskar till att börja med. Skapa en "förökningsplats, så att du har stora växter att plantera ut när du ska skapa "rabatter". Jag har byggt upp växtplatser genom att lägga massor med löv ovanpå gräset o därefter ett lager jord- vips kan du plantera stora plantior. Satsa också på många av samma sort
.
Upptäcker att jag håller på att skriva en uppsats. Bor du i Skåne kan du ju kanske komma hit o få lite kött på benen Du kan boka tid på 0415 - 61175. Hemsida: www.lavendelgarden.eu. Detta är inte reklam - jag tycker att det skulle vara roligt att diskutera detta med dig och kunna visa på plats vad man kan göra av gamla hästhagar. Du är såå välkommen om du har vägarna förbi
Åsa
Trädgårds Carina
Kul att någon håller med, du har ju ännu mera att fylla ut ser jag! Tack för dina tips, skulle vara kul att se hur du jobbar. Jag bor i Jämtland precis vid Storsjön i zon 6, (känns långt att åka till Skåne just nu men man vet aldrig). Jag har gjort försöksrabatter för att testa vad som funkar och en hel del går faktiskt bra. Har till och med fått upp två stycken ekar, nu ca 20 cm. Misstag gör man ju förstås men det får man rätta till. Framför allt känner jag att det har blivit väldigt många sorter tack vare mina testrabatter, så det där med många av varje ska jag ta tag i nu framöver.
HelénE
Jag håller också med i detta. Jag har nästan 3000m2 trädgård, men som tur så fick jag en förvisso igenväxt men i princip färdigstrukturerad trädgård. Hade jag stått här med 3000m2 tom yta så hade jag inte haft en aning om hur jag skulle komponera om det.

Nu har jag ändå komponerat om lite, jag försöker så gott det går minska gräsytorna. En liten extra rabatt här och ett trädgårdsland där osv. lite pö om pö.

Men det hade varit kul att kunna läsa lite mer om större trädgårdar. Inte enbart om hur man bygger dem, utan även hur man hinner med att sköta dem. Hur man bäst lägger upp det rent praktiskt, lättskötta växtval som inte kräver så mycket tid och arbete osv.

Helén
lavendelgården
Hej igen!
Den här tiden är jag inte inne på forumen så ofta - men detta att hitta vägledning om man har, eller vill skapa en större trädgård är något vi tydligen får se i stjärnorna efter.
Men man kan kanske hjälpa varandra - Jag har ju tagit små steg och försökt att fylla trädgården med intressanta växter bit för bit. Mängdverkan är nog viktigt om man har stora ytor.
Hur sköta en stor trädgård?!!!
Ja - om jag det visste. Vi jobbar hårt på att plantera tätt och fylla upp med stora plantor. Givetvis har även vi gått på årets perenn och har problem med "övermängd" av dessa. Så då får man rensa ut o VIPS har man tomma ytor, som ska fyllas snabbt!
Annars tror jag att konsten är att kunna gå runt och njuta av vad som finns - planera framåt och blunda för ogräset.

Var ungefär bor du Carina?
Jag har barn som bor i Östersund och jag åker ev upp någongång i höst, kanske kan vi träffas om det passar. Kanske ska vi själva skriva om större trädgårdar!!
Fler som vill vara med?
Åsa
kerstin z5-6
Ja jag vill.. kan utöka till 19 000 kvadrat om jag vill nu är 7000 "trädgård" men jag ligger bakom med rensning efter det att min man dog och hans sjukdomstid.Är väldigt intresserad av tex de Hollänska arkitekter som införde vildt men tamt"
DVS ha skarpra gränser och avskilda rabatter men i dessa-låt naturen råda.
Piccante
Jag skulle inte ha några problem alls med en stor tomt biggrin.gif Det första jag skulle göra vore att anlägga en fruktträdgård med massa fruktträd och sedan ett woodland (fast jag ogillar det svengelska ordet) ett hässle med ek och hasselskog vill jag ha och så en stor damm så klart med bäck. Sen ett arboretum och en köksträdgård på några hundra kvadratmeter...
fvd
Oj vilken intressant tråd ! Jag har ingen stor trädgård längre men jag bodde på landet för många år sedan och hade en (3128m2). Jag hade sådan tur att jag inte behövde göra något utan plussade med sådant som jag tyckte passade in. Det var åkrar omkring och en sjö nedanför och med ett fantastiskt djurliv både på marken och i skyn. Jag minns att när jag kom hem från jobbet och var uppe i varv stannade jag upp direkt och glömde allt och bara njöt av livet. Jag gjorde ett jättestort potatisland byggde växthus och anlade en rosenrabatt vid huset och alla träd fick vara kvar. Så småningom blev det grönsaksland och en syrenbärså och syrenhäck som jag fick av en jättestor syren. Det hade vari en lit bondgård en gång i tiden med lada och egen brunn och markytan var i stort sett gräs och ängsväxter som inte behövde klippaslite grus här och där.. Det skall bli kul att läsa om era framtidsplaner och drömma sig tillbaks.
hattstugan

Saknar också hur att göra med stora ytor och då inte enbart zon 1-2!! Vi är ju många som odlar i betydligt kallare delar av landet!
Här har jag ca 5000 m2 som till dryga hälften består av skog och stora stenar! Klipper också en stor del för det är tungt att gräva i uppländska leran! Har varit odlat för 70 år sen och innan det blev ett hus här var det beteshage!
Det är ganska blåsigt trots att det finns stora granar som vindskydd!
Kan någon ge förslag på andra växter som vinskyddar?
KRT
Jag har för mig att jag läste om ett par som hade en stor trädgård i kallare zon (tror det var typ småländska höglandet eller så, lite kallare än zon 1-2 i af smile.gif), och hur de hade organiserat sin trädgård. Tyvärr kommer jag inte alls ihåg när det var eller i vilken tidning, men någon annan vet säkert tummenupp.gif

Jag hade älskat att ha en så stor trädgård - men just nu (med småbarn och heltidsjobb) vet jag inte om jag hade rett ut det.... Vi har ca 600 kvm och det känns alldeles tillräckligt just nu smile.gif

Men OM jag hade haft stort hade jag absolut satsat på en stor vattensamling! Antingen en ordentligt anlagd damm, eller om det funnits möjlighet en grävd grop som sedan kan få bli en naturlig damm. Det man gräver upp kan man ju använda till att göra kullar eller liknande, speciellt om det är platt mark.
Det är en annan sak jag hade gjort om jag haft plats - skapat höjder och sänkor. När jag var liten bodde min bästis i ett hus som låg i en slänt ner mot en bäck, det var visserligen en mardröm att klippa gräset, men hade en fantastisk möjlighet att skapa spännande rum och microzoner. Södersluttningen nere i en dalgång bredvid vattnet var perfekt för lite känsligare växter! Det var nog snarare zon 0 än 1 i större delen av deras trädgård.

Jag tror dock inte att man kan få "ordning" på en så stor trädgård på en gång, utan det är nog något som man måste låta växa fram. Kanske utgå från bostadshuset och sedan arbeta sig utåt? Ha klippta gräsmattor och ordnade rabatter närmast huset, och sedan - allteftersom man kommer längre från det kan man övergå mer åt det "vilda" och mer oorganiserade? Iaf är det så jag hade gjort smile.gif

Fast det första jag skulle gjort om jag haft plats - är att bygga ett STORT växthus wink.gif
gnon49
Har själv en relativt stor trädgård. Men hälften av den får växa relativt ostört, förutom att gräsmattan tuktas regelbundet. ser ut som en park ungefär. Framsidan däremot lägger jag mycket vikt vid att plantera o utöka och vårda för intressets skull. Inget tvång, bara det som är roligt. Ta fram gräsklipparen är kanske inget jag ser fram emot, men i övrigt så är allt arbete i trädgården rena nöjet. Men för mig är trädgården en njutning, inte ett måste.
CillaM
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-07-2012, 00:18) *
Ja jag vill.. kan utöka till 19 000 kvadrat om jag vill nu är 7000 "trädgård" men jag ligger bakom med rensning efter det att min man dog och hans sjukdomstid.Är väldigt intresserad av tex de Hollänska arkitekter som införde vildt men tamt"
DVS ha skarpra gränser och avskilda rabatter men i dessa-låt naturen råda.

Säger som Kerstin, de holländska "mästarna" kan de, kolla den här länken om hur man kan göra med en stor trädgård, är den för liten, fördubbla den så har du din trädgård http://www.oudolf.com/piet-oudolf/
kerstin z5-6
Har sett hans trädgård och den är fantastisk -jag tycker nästan ännu mer om hans partner i arkitekturandet som heter Henk Gerittsen,jag försöker göra som han nu smile.gif
lavendelgården
Att kunna njuta av trädgården är väl A o O Blir trädgården ett måste -och glädjen försvinner kan man lika gärna lägga ner. Jag har ju en visnings trädgård - park- eller som jag helst vill kalla den en idé och inspirationsträdgård. Att experimentera tycker jag är roligt och att dela med mig av alla de misstag jag gjort!!!!
I Sverige har vi många oskrivna lagar, tycker jag, och min uppgift är kanske till någon del, att slå hål på myter och att visa att det kan vara vackert även om det är ganska vildvuxet
Det är ett stort jobb att ha en stor trädgård om den ska vara perfekt. Men varför ska den vara det?
Kan det inte bara vara mysigt att gå ut i kvällningen och njuta av dofter och färger.

Jag har dock en bestämd tanke - av mina över 2000 mer eller mindre udda växter ska alla överleva. Så jag rensar nitiskt runt alla "godingar" och är skoningslös mot invasiva växter som äventyrar deras överlevnad.
Så mycket åker ner i "diket", som i år har varit en sevärdhet, trots alla brännässlor, kirskål, snärjmåra m.fl..

Tycker att det är intressant att jag inte är ensam om att fundera på hur man ska sköta och anlägga en stor trädgård.
Vad gäller anläggningen av densamma , kan jag bara säga att jag lärt mig otroligt mycket. Vi borde i alla fall kunna skriva en artikel tillsammans.
Maila mig gärna era erfarenheter - så ska jag se om de går att sammanställa

Lavendelgarden.i.henset@telia.com
Ha en fortsatt trevlig sommar
Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon