Full version: Nybörjare, hjäälp.
Mina Fina
Hej, är ny här på forumet och är även totalt ny på allt vad trädgård och växter heter.

Förra året planterade jag lite rosor utan eg veta ett dugg om varken sorterna eller plantering.
Jag planterade: New Dawn, Peer Gynt, Dornröschen och Peace.
Vet ju inte alls om hur det fungerar att plantera dessa sorter ihop, men gjort är gjort antar jag.
Just nu ser det inte klokt ut men jag hade ju inte förväntat mig så mycket.
Jag klippte ner dom i våras när knopparna brustit på björkarna.

Dornröschen har liksom en låååång gren med massor av rosor på. Det blev lite tungt så jag har stöttat upp den lite. Men nästan varje kvist med en ros på går av för att rosen är för stor och kvisten för klen. Jag vet inte vad jag gjort för fel riktigt. Jag gödslade i början på juni och ngt mer har jag inte gjort förutom vattnat när det behövs. Men Dornröschen har också en massa blad som blivit fula och fläckiga (jag nöp bort dom idag). Ska försöka bifoga en bild för att se om ngn vet vad det kan vara för något.
[attachment=71162:DSC00097.jpg]

Min new dawn har växt och ser fin ut, men (!) inte en enda knopp? Vet inte varför, någon som har några ideér?

Min Peer Gynt har några blad som liksom rullat ihop sig. Vad beror det på? Jag tog bort dom ihoprullade bladen.
Kajsa
Bladen har svartfläcksjuka, svampen gynnas av denna blöta sommar, plocka bort så mycket du kan, har man få rosor kan man orka med det. Jag ser att mina rosor också har mer än vanligt nu.

Att New Dawn inte blommar i år är inget att oroa sig för, kraften går väl i år till att växa, den blommar säkert nästa sommar, det ska ju bli en stor ros. Ev. får du lite blommor senare i sommar.

Liten rosenbladsstekel, ser bladen ut så här ?
Gå in i mitt album "sjuka rosor " och läs om svartfläck och annat elände
Mina Fina
Ja! Bladen ser precis ut så där som du visar på bilden så då måste det nog vara liten rosenbladstekel.

Fint att höra att det inte är hela världen ialf och att min New Dawn troligtvis ger mig lite fina rosor nästa år.

Tackar ödmjukast för svar!
fvd
Hej och välkommen1 Det har ju artat sig bra för dig redan så du får nog en fin trädgård. Jag är ingen rosexpert men kan berätta att jag har en 20 år gammal New Dawn den blommar inte helleri år och det brukar den göra.
vanjalarsa
hallå
jag hade en New Dawn ros i flera år. Den blommade i stort sett inte alls. Nu är den bortgrävd. Jag tror att den rosen inte alls alltid är så bra och rikblommande som man ibland hör och läser.
Tack för ordet.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Men hoppas att du har bättre tur !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon