KalleStripp
05-07-2012, 21:28
Längst bort i trädgården finns ett land (uppgrävt av förra husägaren) kantat av spireabuskar på två sidor. Sniglarna trivs under buskarna, jorden är tung (lerig?) och det är bara potatisen som verkar trivas. Fast odla potatis på samma ställe år ut och år in är ju inte bra.
I år har jag, förutom potatis, sått bla olika malva-sorter och sockerärtor, men det lilla som har kommit upp har sniglarna tagit.
Nu vill jag inte lägga ner mer tid på landet som det ser ut i dagsläget. Antingen sår jag igen det med gräs (och mister därmed min största odlingsyta) eller gör jag något åt eländet.
Mina tankar går så här: flytta buskarna vid kortsidan samt försöka bygga en/två upphöjda växtbäddar och försöka blanda upp min eländiga jord med köpejord, kompost och löv.
Eller är det en idé att bara så gröngödselväxter nästa år?
Vad tror ni? Och vilken höjd ska jag sikta in mig på dessa upphöjda växtbäddar/djupbäddar?
Lägg upp bilder på det hela, gärna på all yta som går att odla på och försök att sätta dom i rätt följd här. Finns många som gärna tipsar och hjälper till.
Flytta buskarna och gör som du tänker, en upphöjd bädd med kanter. Jag har en ganska djup "låda" men det räcker för det mesta med typ 2 pallkragar högt. Sniglar kan komma i alla fall, men ska de kravla sig upp för höga kanter så har man lite tid på sig att upptäcka dem innan de nått fram till grönsakerna. Jag brukar dessutom strö snigelgoft runt hela lådan, vilket funkar så länge det inte regnar bort.
Om du gör det klart nu i sommar kan du redan när det är klart så gröngödling i det och vända ner i höst, samt så fylla på med löv och sedan i vår tillsätta köpejord och kompost.
Vet inte hur stort det är, hur mycket jord du måste ta hem, löst eller i säckar men kan tipsa om att K-Rautas billiga plantjord, 5 för 99:- faktiskt har en förvånandsvärt bra struktur. Min 16m nya häck är satt i ca 18 säckar K-Rautajord och den har nu tagit sig jättebra. Näringshalten litar jag inte på alls när det gälller billig säckjord, men tillsätter man kompost och koskit också så blir det bra.
Ditt andra alternativ att bara låta allt växa igen kommer du säkert tycka är tråkigt.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.