CITAT (kiki @ 06-07-2012, 11:07)

Trodde det skulle räcka med snigelinvasion, men nu har tvestjärtar anslutit sig till ligan som vill äta upp mina grönsaker... Har aldrig hört talas om att de skulle vara skadedjur på så sätt men de äter på sallad, mangold, bönor, basilika, knaprar på bladkanterna och gnager små hål, och lämnar fullt med svarta prickar efter sig som tack för maten... Vad gör man med dessa sötnosar? Jag har lagt ut fällor i form av toarullar med ihopvirat tidningspapper enligt råd i en bok men det verkar funka sådär. Kan ju förstå dem, kryper väl hellre in i salladshuvudena där man kan gömma sig och äta samtidigt.. Vad gör man?
Dom gillar ju fukt och mörker. Försök att göra bon till de som eftersträvar en sådan miljö. Och lägg även i lite gottigheter till krypen i bona för att verkligen få de att känna sig som hemma. Förhoppningsvis väljer de hellre
dessa bon än dina sallader

.
Tipset låter kanske lite oseriöst, men vadå, är väl ä'ndå vät att testa? Har du barn eller barnbarn kan ni göra såna här bon tillsammans. Som man säger, delad glädje är dubbel glädje.
Nu har jag inte besvär av dessa kryp själv, men hade jag det så hade jag lätt konstruerat bon till de.