Christa
Jag har jordgubbar som jag inte vet vad det är för sort. Dom blir aldrig mer än ljusröda och är lite mjöliga i konsistensen. Väldigt buckliga också och djupt liggande frön.

Är det någon som känner igen dom här?

[attachment=71173:Ljusa_jordgubbar.jpg]
Mia i trädgården
Lossnar "rosetten" och bildar ett hål i jordgubben? I så fall kanske det är smultronjordgubbar. De liknar våra. Smakar smultron men storlek av jordgubbar! ;-)
Christa
CITAT (Mia i trädgården @ 08-07-2012, 18:51) *
Lossnar "rosetten" och bildar ett hål i jordgubben? I så fall kanske det är smultronjordgubbar. De liknar våra. Smakar smultron men storlek av jordgubbar! ;-)

Tack Mia, det var intressant! Jag har nämligen bara planterat 1 sorts jordgubbar men blivit mer och mer säker på att jag har två olika sorter.

Jag sa till min sambo häromdagen att "tänk om det är smultronen och jordgubbarna som har korsat sig."

Har era också korsat sig själva eller kan man köpa plantor som är en korsning mellan jordgubbar och smultron?

Det knepiga är att veta när dom är mogna. Det är lite olika hur röda dom blir men en del är väldigt ljusa och verkar inte bli mörkare.

Det som skiljer dom här från dom vanliga jordgubbarna är också att det blir jätteklasar med bär. Dom kan dock skilja väldigt mycket i storlek. Ända från smultronstorlek till normalstora jordgubbar.

[attachment=71224:Klasar_m...ulgubbar.jpg]
Så här ser dom ut på plantorna.
Mia i trädgården
Hej
bilden på klasarna är väldigt lik mina bär! Läste på nätet att spontan korsning kan förekomma, eller så kanske du fick två sorter när du köpte, om de råkade blanda ihop vid förökningen innan försäljning ?

Vi fick våra för 10 år sedan, då var de säkert köpte. Sedan har de förökat sig flitigt så de nya planterna bär rikligt. Håller med om att storleken på både bären o plantorna varierar kraftigt, inom samma planta men även beroende på var de står.

Vissa av bären är söta, vissa mindre söta, trots att de ser lika mogna ut. ;-)
Christa
Från början hade jag bara en sort. Jag fick kanske 3 plantor av en arbetskamrat. Om det kommit hit någon planta med färdiga smulgubbar så kan det möjligen vara någon fågel som skitit ut något frö men det har inte skett med min försorg i alla fall.

På ett ställe på nätet stod det att korsningar inte kunde uppstå spontant men på ett annat stod det att det var vanligt.

Vi har många plantor av månadssmultron som står tillsammans med jordgubbsplantor så det vore ju inte så konstigt om de korsat sig om det stämmer som det stod på den ena webbplatsen.

Jag är väldigt tacksam över att du svarade på min fråga om någon kände igen sorten.
Mia i trädgården
Så kan det vara, fågel el spontankorsning.

Njut av bären o sommaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon