Full version: Sjuk Biokovo näva :(
Sofia, Skåne
Vad är det för en sjukdom som drabbat min Biokovo näva? Finns det något jag kan göra? Vill helst använda mig av miljövänliga metoder.

Tack på förhand!
Gossen Ruda
Jag gick ut och kollade mina biokovor och hittade liknande hål på några äldre blad, dvs som kom innan jag köpte plantorna. Jag tror mest på gnagmärken av något litet djur. Sniglar eller jordloppor eller liknande. Bladen kanske är speciellt goda.
Gunilla T
Din näva är inte sjuk utan har troligen drabbats av en liten larv som ger sig på nävor. De flesta växter har sina specifika fiender. Det är inte sniglar eller jordloppor.

Gör såhär; ta ett vitt hushållspapper och lägg det under nävan och skaka, då ser du små larver som faller ner. Ser nästan ut som små gruskorn bara men om du klämmer på dem ser du att det är levande larver.

Om du konstaterar att det är dessa larver så klipp ner hela nävan, den kommer tillbaka, och spruta med såpvatten så skall du se att det blir bra. Nästa säsong bör du vara uppmärksam på nävornas blad om larverna kommer igen. De brukar dyka upp på försommaren. Gör man inget så dör plantorna till slut.

Sätt klippet i plastpåsar för brännbart och inte i komposten.
Gossen Ruda
Intressant. Larv av vadå? Fö är det nog inga larver kvar när kanterna på angreppet är bruna som här.
Sofia, Skåne
Tack för responsen och jag är ledsen att jag dröjt med svaret. Nu har jag skakat några blad mot ett papper och tittat noga med förstoringsglas. Det ramlade ner ett par pyttesmå insekter som hoppar, typ loppor. Det finns inga larver. Vissa av bladen är nästan kalätna sad.gif

Det hjälper väl inte så mycket att bort bladen, för de glupska varelserna tycks ju inte sitta på bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon