AnniiPannii
Min mamma har i en liten skreva någon slags orange vallmo som självsår sig hela tiden. Den är ljust orange och extremt enkla blommor. Jag tycker den är vacker och igår tog jag några fröställningar.
Problemet är att de ser inte ut som vallmo fröställningar, de har ungefär samma utseende men bara det att de är avlånga och inte runda :S

Hur ska jag göra med fröna nu? Så dom ute med en gång eller förkultivera dem i krukor tills närsta vår, eller helt enkelt vänta tills nästa vår?

Detta gäller även akleja fröer jag hittat ute? smile.gif

Tacksam för hjälp smile.gif
malcolm
Lägg i kuvert och så nästa vår.
CillaM
Låter som en engelsk vallmo, Meconopsis cambria. Så nu direkt en del av fröerna o resten nästa år. O aklejfröerna ska du så så färskt som möjligt helst, nu alltså.
Lokan
... förutsatt att fröerna är mogna!?
CillaM
CITAT (Lokan @ 06-07-2012, 18:48) *
... förutsatt att fröerna är mogna!?

Jo förstås, det tänkte jag inte på. Men den engelska vallmon har hos mig mogna frökapslar sedan några veckor tillbaka, den börjar blomma ganska så tidigt här. Och fortsätter o fortsätter rätt in i hösten. Klipper de omogna som jag inte vill ha 2 ggr. i veckan, samlar alltid lite fröer ifall nån vill ha...

Men aklejorna är inte mogna hos mig, tar väl bra med tid nu med allt regn sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon