Full version: 50 pers i en etta
LasseB
Tomten är stor och innehåller även slånbärsbuskar. Iår är der hyresgäster där men vad ska de bli när de blir stora? Någon som vet.
CillaM
Stora är de också, intressant att få veta smile.gif
ingaröbo
Usch, vad äckligt
Gossen Ruda
Det ser ut som om det hänger puppor i spinnet så snart får du/vi nog veta. Någon vecklare eller spinnarmal gissar jag på.
HelénE
Har inte slånbär på tomten men det växer jöttebuskage lite här och var utanför och alla ser ut så där.
Gissar på nån spinnarmal för det är lite, lite i min ena hägg också, inte så det syns på avstånd men när man står under och tittar ser man det.

Eg. tror jag inte det utgör någon fara, nästa år utvecklas buskarna normalt, men man kan speja dem med ohyremedel, gå i så fall till trädgårdshandeln och fråga, nåt pyrsolpreparat gissar jag på.

Helén
malcolm
Ser ut som spinn, jag hade sådana på ett japanskt prydnadsträd ett år och de var verkligen äckliga. Blev som stora kokonger av nät som blev fula av larver som påminde om maggots. Jag lade fimpar vatten som fick stå övernatten och så fyllde jag en magnusolspruta med sörjan tillsammans med diskmedel och vatten som jag sprutade trädet med. Det luktade askkopp lång väg och ohyran försvann under en tid men de var snart tillbaka och de fanns där även sommaren därpå men då sågade jag ner trädet. Har hört att dessa spinnare trivs bäst på hägg men några sådana finns inte i området vad jag vet och dessa kryp gav sig även på vinbärsbuskarna.
HelénE
Ska finnas en nematod mot detta . http://www.odla.nu/fragor-svar/s/skadedjur/spinnmal-0

Kanske värt att prova?

/ Helén
masa
Det mest sannolika är att det rör sig om kokonger av Föränderlig spinnmal, Yponomeuta padella.
LasseB
Masa har helt rätt. Det flyger små vita saker i buskarna nu. Vore dom 20 gånre större skulle vi nog alla tycka att dom är vackra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon