ingaröbo
På detta lilla blad från en hängtomat såg jag nåt skumt, trodde att det var en hop av bladlöss så jag nöp av bladet. Jag såg att ett av krypen rörde sig mot mitten av dom andra krypen.

Jag är nästan helt säker på att det är en bagge av något slag och dom ligger på sina ägg, det kan jag tydligt se utan glasögonen.

Tyvärr kan jag inte gå närmare med min kamera men jag hoppas att någon kan säga mig vad det är. Är det nyttodjur lägger jag tillbaka bladet i växthuset, annars får det ligga kvar i påsen och jag har ihjäl dom.

[attachment=71183:kryp.jpg]
Gossen Ruda
Larver av någon skinnbagge troligen, typ bärfis. Kan visserligen betraktas som skadedjur men i liten skala. Lägg bladet i naturen istället.
ingaröbo
CITAT (Gossen Ruda @ 06-07-2012, 18:26) *
Larver av någon skinnbagge troligen, typ bärfis. Kan visserligen betraktas som skadedjur men i liten skala. Lägg bladet i naturen istället.

Kallas det larver? Det är som små nyckelpigor med prickar fast färgen är annan. Det som också förvånar är att baggarna är så små och redan sköter om sina bebisägg, hmm.

Ska söka lite på skinnbagge o se vad jag kan hitta, tack Gossen Ruda för ditt tips.
Gossen Ruda
CITAT (ingaröbo @ 06-07-2012, 22:35) *
Kallas det larver? Det är som små nyckelpigor med prickar fast färgen är annan. Det som också förvånar är att baggarna är så små och redan sköter om sina bebisägg, hmm.

Ska söka lite på skinnbagge o se vad jag kan hitta, tack Gossen Ruda för ditt tips.

Äggen är nog det som de kläckts ur. Nyckelpigelarver ser helt annorlunda ut, som små 6-benta ödlor.
ingaröbo
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2012, 11:51) *
Äggen är nog det som de kläckts ur. Nyckelpigelarver ser helt annorlunda ut, som små 6-benta ödlor.

Det verkar troligt att de kläckts ur dom, tänkte inte alls på det, tack tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon