kangas
Jag frågar för en god väns räkning. Han planterade en sibirisk rönn 'Tundra' för ca 5 år sedan. Den har utvecklats bra, men nu har redan halva trädet (övre halvan) börjat få röda blad? Trädet är fullt härdigt och vi har haft väldigt mycket nederbörd, så torkskador kan det inte vara.
Är det någon som har en aning vad det kan bero på?
Cilla
Om det inte är torka, kanske löss? (fast jag har mest sett svarta löss som får bladen att krulla sig på rönn, likt körsbärsbladlusens effekter). Eller stamskada? Skada någonstans i grenen som leder ut till de med de röda bladen?
kangas
Tack för svar!
Men nej, han hade inte sett varken någon ohyra eller barkskada, men jag ska också kolla nästa gång jag är där. Ibland har han undrat om det kan vara så att marken där är väldigt hårt packad. Skulle det kunna vara en förklaring?

Jag har själv en ullungsrönn som också har lite röda blad, men där är det just ett massivt lusangrepp och, som du skriver, ihopkrullade blad.
Cilla
Är det rött i alla toppar? Som blev röda strax efter bladen slog ut? Då kan det vara en frostskada.

Men det är ofta något med växtbädden som spåkar för relativt nyplanterade träd. Läge att se över marken, försöka se hur vid växtbädden var som trädet fick, luckra ytligt, ca 20 cm djupt runt trädet i en form som blir minst 2 meter i diameter. Där kan man nu så i gröngödslingsfrö som hjäper till med markbearbetningen resten av säsongen och efter den.

Kanske har trädet stått i jorden som i en kruka, och rötterna inte kunnat penetrera jorden runt omkring. Det borde ha synts på tillväxten tidigare, du kan väl kolla vad den varit sedan trädet kom i backen. leta efter de små ringarna runt grenarna, det är skarven mellan tillväxtens slut en säsongen, och början den andra.
Bassam
Hej

Detta är bevis att träd haft mera kallt på den här tiden, så de börjar spara näring så näring skickar till stammen grenar och rötter, så blir blad röda tidigt.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon