Swerickard
Jag har en Strandkastanj (Pachira Aquatica) som har EN tjock stam med två "grövre" grenar som växt nu ett bra tag... Min fråga är kan jag beskära grenarna vid botten som växer ihop med stammen för att sedan sätta om och fläta ihop dom?

Jag skulle gärna veta om detta är möjligt och så bra råd som ni kan ge samt hur man beskär så bra som möjligt etc.
addo
Beskär gör man lämpligen ett par mm ovanför ett bladveck eller grenklyka. Jag har beskurit strandkastanjen på mitt jobb och rotat sticklingar i vatten utan problem.

En sak som kan vara värd att tillägga är att trädet tillslut kommer strypa sig självt om det är flätat.
Swerickard
CITAT (addo @ 07-07-2012, 18:23) *
Beskär gör man lämpligen ett par mm ovanför ett bladveck eller grenklyka. Jag har beskurit strandkastanjen på mitt jobb och rotat sticklingar i vatten utan problem.

En sak som kan vara värd att tillägga är att trädet tillslut kommer strypa sig självt om det är flätat.

Eftersom jag är ny med odling etc så vet jag inte riktigt 100% vad allting är... Bladveck och grenklyka har jag tyvärr ingen aning är... Men jag antar att grenklyka är där en gren övergår till fler grenar typ från I till Y (om den förklaringen är förståelig...) och bladveck är där det helt enkelt växer flera blad... jag ber om ursäkt för min okunskap gällande ämnet tyvärr är jag varken så gammal eller erfaren men hoppas att bli en dag smile.gif!
addo
Grenklyka gissade du rätt på. Bladveck är där ovansidan på fästet till ett blad övergår till stam/gren/kvist, där har de flesta väcter anlag för att skjuta ut en ny gren i fall den existerande skulle gå/klippas av.

Fråga på du bara, det är så man lär sig.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon