Nu har jag tittat i böcker och googlat runt men jag kan ändå inte få något vettigt svar på frågan, så jag vänder mig till alla pionälskar här; Var är egentligen den bästa placeringen för en buskpion (P. suffruticosa)?
Sol - halvskugga
Torrt - fuktigt
Öst - väst - söder - norr
Varmt - svalare
Eller kanske snarare - vad säger ER erfarenhet, under vilka omständigheter växer era buskpioner fint och under vilka förutsättningar har de dött?
Jag har några platser att välja på;
1) Intill en garagevägg i österläge - det är sol några timmar på förmiddagen sedan skugga, dock vindskyddat
2) Upphöjd rabatt mitt i trädgården, sol hela dagen, lä från öster men ej väster
3) Slänt mot norr, vandrande skugga förmiddag och sol em, vindskyddat fr öster och söder, dock ganska torrt
4) I söderläge i "alkov", bra vindskydd men sol större delen av dagen = varmt på sommaren och lite torrare
Jag flyttade den i våras och den har växt på fint och verkar trivas på nya platsen, men det var en temporär placering och den kan inte stå kvar på precis samma plats. Jag misstänker att det är bättre att flytta den nu i höst innan den hinner rota sig för bra på nya stället, än att låta den stå där 1-2 år och sedan flytta den igen.