KRT
Nu har jag tittat i böcker och googlat runt men jag kan ändå inte få något vettigt svar på frågan, så jag vänder mig till alla pionälskar här; Var är egentligen den bästa placeringen för en buskpion (P. suffruticosa)?
Sol - halvskugga
Torrt - fuktigt
Öst - väst - söder - norr
Varmt - svalare

Eller kanske snarare - vad säger ER erfarenhet, under vilka omständigheter växer era buskpioner fint och under vilka förutsättningar har de dött?

Jag har några platser att välja på;
1) Intill en garagevägg i österläge - det är sol några timmar på förmiddagen sedan skugga, dock vindskyddat
2) Upphöjd rabatt mitt i trädgården, sol hela dagen, lä från öster men ej väster
3) Slänt mot norr, vandrande skugga förmiddag och sol em, vindskyddat fr öster och söder, dock ganska torrt
4) I söderläge i "alkov", bra vindskydd men sol större delen av dagen = varmt på sommaren och lite torrare

Jag flyttade den i våras och den har växt på fint och verkar trivas på nya platsen, men det var en temporär placering och den kan inte stå kvar på precis samma plats. Jag misstänker att det är bättre att flytta den nu i höst innan den hinner rota sig för bra på nya stället, än att låta den stå där 1-2 år och sedan flytta den igen.
oliv
Min mår bra och står så här (står på egen rot sedan 2006):

Hörna nord-väst, vid husväggen, utsatt för vind från ett håll, fuktig (svettslang), vandrande skugga.
Jag tror lite vindskyddat är bra pga de stora blommorna.
Bee
Ditt alternativ 4, söderläge med sol och vindskyddat, är nog det optimala. Enl. min första trädgårdsbok - Det Bästas "Nya vackare trädgård" från 1995 så trivs P. Suffruticosa allra bäst så.
Sen är vi nog flera här som har den på andr aställen i trädgården och det verkar funka också. Vatten vill den ha.
En sak som står i boken är att blomningen beror i hög grad av hur föregående sommar var!
Räkna inte med blommor på de första 3-4 åren. Den tar tid på sig att rota sig.
1995 sa man att den inte bör flyttas men det vet vi numera att det går bra. Hösten är den bästa tiden.

Jösses, jag hade nästan glömt bort min gamla trädgårdsbok. Den ÄR väldigt bra. Hm. Får ta fram den oftare tror jag smile.gif

Lycka till med din pion. Du har gjort ett gott val med trädpion!
HelénE
Min väldigt gamla buskpion står i söderläge inne i en buskplantering så den får vindskydd av de andra buskarna. Några björkar en bit framför gör att den får vandrande skugga från ca 13-16. Den är som sagt vbäldigt gammal och har bara 3 grenar kvar, men blommar med ca 8-10 blommor varje år.

Helén

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon