Är detta ohyrans år eller?
Föst äter en massa stora feta gröna larver ner alla mina riddarsporrar tills det bara återstod korta pinnar, sen käkade små illgröna larver upp en hel stor brudspirea, gråa bladlöss kväver mina aklejrutor och nu såg jag gråa tussar i rönnen.
Jag trodde att det berodde på solbrist att hela rönnen börjat gulna och bladen var fläckiga, men idag ser jag att det är gråa tussar runt dom tidigare blomklasarna och vid närmare till så konststerar jag att det är något spinnarangrepp.
Beror alla dessa angrepp på den obefintliga sommaren eller är det bara en tillfällighet?
Stämmer det som en del säger att spinnarangreppen kommer tillbaka nästkommande år om träden en gång varit angripna?
Just nu försöker jag övertala maken att gå ut med motorsågen och kapa ner trädet :-( då bör man väl vara av med det problemet en gång för alla.
Åsa, mälardalen zon 2
07-07-2012, 14:33
Vissa spinnmalar ex. häggspinnmal brukar ofta återkomma i några år och sedan har man ofta många år som är i stort sett fria från angrepp innan de återkommer.
Och spireabladstekel som jag gissar du haft hade mina föräldrar i en 3år eller så sedan försvann de och har inte återkommit, ofta fixar naturen det där själva ifall man inte gör något. Är väl mest sånt som klematisbladstekel man brukar behöva bekämpa men det är ju en relativt ny skadegörare så den kanske inte har så många naturliga fiender än.
Att hugga ner växter är lite väl drastiskt, var ju nån här för några år sedan som skrev hon grävt upp sitt hyfsat unga äppelträd för det fick löss och undrade vilket hon skulle sätta som inte fick löss någonsin. (i stort sett alla äppelträd får ju åtminstone små lusangrepp så att gräva upp trädet och byta ut hjälper ju inte, var rätt drastiskt det med)
Motorsågen sattes i trädet 13 idag och nu är hela trädet kapat i molekyler och bortforslat. Det visade sig att rönnen som barnen haft trädkoja i inte mådde så bra som vi tidigare trott, halvmurket och lätt att bryta i bitar vissa större grenar, inget jag vill ha mina barnbarn klättrande i direkt.
Dom gröna larverna (i brudspirean) visade sig inte tycka om radar så i fortsättningen så är det så jag kommer att bekämpa dom.......om det bara är prydnadsväxterna som drabbas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.