Anna-Karin Lundberg
Jag har haft flera olika slags ohyra i mina hallon. Tidigare i vår var det små blanksvarta baggar och några matta grå "snabelbaggar" som knipsade av blomknopparna. Jag pudrade buskarna med myrr och lade tjock täckning på marken (skogsmylla, mest halvt nedbrutna tallbarr och eklöv). Trots att många blomknoppar blev förstörda är det hallonkart på buskarna, men nu är där andra djur, jag känner igen dem från tidigare somrar. Eftersom det är bär på väg vill jag inte ha på mer gift.
Nån som vet vad det är för djur, vad gör de för skada och hur blir man av med dem? Bilderna blev inte jätteskarpa, djuren är små, men de har tydliga, långa tentakler och på kropparna har de små "knoppar", inte helt släta kroppar alltså.
Gossen Ruda
De såg lustiga ut. Tror närmast att de hör hemma bland skinnbaggarna.
Anna-Karin Lundberg
Tror du det är ungar till de stora "bärfisarna"? Såna finns på tomten, mest i mina två björkar, men man kan nog hitta nån bland hallonen om man letar. De här små är kvicka och springer runt som myror, tittar man för noga på dem så springer de och gömmer sig bland hallonen. Jasg ser dem bara bland bären, inte på stammarna eller löven, därför är jag rädd att de äter på bären. De återkommer år efter år, men fanns inte där tidigare under försommaren, det är först nu jag sett dem. De andra har jag inte sett till sen jag myrrade plantorna och jag vet att det var de andra som gnagde sönder blomman.
Skulle en bättre bild hjälpa?
Gossen Ruda
Jag skall kolla lite bättre när jag senare idag återkommit till mina böcker. Jag tror dock att man kan räkna dem till skadedjuren, växtsugarna.
Azur
En nymf av en skinnbagge är det helt klart, men vilken familj är svårare att säga. Det finns en hel räcka liknande familjer, t.ex. Coreidae. Det är ännu svårare att säga om de är rovdjur (som angriper t.ex. bladlöss) eller om de äter på dina hallon, men oddsen är nog rätt bra att de äter på hallonen.
Gossen Ruda
Nej, hittar inget som liknar. Skinnbagge/stinkfly.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon